English

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.
U bent hier:  »   »  Heimwee naar Spar

Heimwee naar Spar

ETTEN - Tijd nemen voor een bezoek aan Spar? In Nederland zul je dat wellicht niet zo snel doen. Maar als je toch de wintersportvakantie doorbrengt in Oostenrijk, dan is dat zeker een aanrader. Daar waar Spar in ons land vooral een buurt- of gemaksfunctie heeft, is deze winkelformule in het Oostenrijkse berglandschap een ware inspiratiebron voor supermarkten en hypermarkten. Op het gebied van assortiment, maar ook als het gaat om duurzaamheid en winkelbeleving kunnen we veel leren van deze winkelketen die met een ingrijpend veranderingsproces in Nederland ook weer stevig aan de weg timmert.

Dominante marktpositie
Oudbollig of duur. Dit zijn ongeveer de laatste woorden waarmee je de Sparwinkels in Oostenrijk zou willen beschrijven. Eerder het tegenovergestelde. De meeste winkels zijn zeer innovatief, eigentijds en kunnen de (prijs)concurrentie met hun omgeving prima aan. Een dominante marktpositie bevestigt de juiste koers van deze supermarktorganisatie.  Vroeger moest je naar Zuid Afrika om schitterende voorbeelden van onze voormalige nationale trots te zien. Tegenwoordig kan dat gelukkig ook veel dichter bij huis.

F._Spar_Oostenrijk_1   F._Spar_Oostenrijk_2   F._Spar_Oostenrijk_3   F._Spar_Oostenrijk_4

Maar wat maakt Interspar en EuroSpar dan zo aantrekkelijk voor de consument? Allereerst het gebruik van veel daglicht. De meeste grotere Sparvestigingen in Oostenrijk hebben een glaspui, waardoor er veel daglicht naar binnen valt. Dit geeft een zeer aangename sfeer bij de entree van de winkels en verhoogt de attractiviteit van de agf afdelingen die vaak aan het begin van de winkel liggen. Maar ook de communicatie op de (vers)afdelingen en de aandacht voor duurzaamheid en eerlijkheid werken sfeerverhogend. In combinatie met andere sfeermakers en een goede verlichting geeft de inrichting de klant het vertrouwen dat ze op de juiste plek haar inkopen doet. Dit gevoel wordt nog eens versterkt door een aantrekkelijk en volledig assortiment dat met veel prijsgeruststellende uitingen gepresenteerd wordt. Slim kleurgebruik en een goede assortimentsopbouw ontnemen de klant de argumentatie om elders op zoek te gaan naar een beter of goedkoper aanbod.

Totaal plaatje
We hebben tijdens ons bezoek aan Oostenrijk diverse Sparvestigingen bezocht. Telkens kwamen we tot de conclusie dat de winkels uitstekend in balans zijn, waardoor ze klanten aan zich weten te binden. Consumenten kiezen vaak in eerste instantie voor een winkel die dichtbij ligt. En die met goede parkeervoorzieningen goed bereikbaar is. Als dat klopt, zal de klant alleen nog wegblijven als er in het winkelspel fouten worden gemaakt. Bijvoorbeeld op het gebied van verkrijgbaarheid, zichtbaarheid, duidelijkheid of attractiviteit. Dat heeft Spar in de door ons bezochte winkels uitstekend begrepen. We konden niet anders dan concluderen dat de klant van Spar eigenlijk geen enkele reden meer heeft om elders te gaan winkelen. En als een kritische klant met een ochtendhumeur dan toch nog iets zou kunnen bedenken, dan is er altijd nog het vriendelijke personeel, dat met een deskundig advies alle bezwaren van tafel veegt. Jammer dat we in Nederland door de jaren heen dit grotere en inspirerende broertje van onze Spar zijn kwijtgeraakt. 

Niets missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je blijft dan op de hoogte van ons laatste nieuws per e-mail.

Wil je ons volgen?

Kijk dan ook eens op onze LinkedIn, Twitter en Facebook pagina’s.

Contact informatie

Hoofdvestiging
Zeddamseweg 11a
7075 EA Etten

Tel. +31 (0)315 34 61 44
E-mail info@focusplaza.nl

K.v.K. nr. 09103110
BTW nr. NL 8073.75.408.B01
Bank NL49RABO 0116 3349 59

Vrienden van

StorteboomMix OnlineVan Poortvliet