Belcampo | Beleving op de winkelvloer
9 juni 2022

Iedereen heeft het over beleving op de winkelvloer. Sterker nog, de kenners zeggen dat beleving de toekomst is van de fysieke winkel. Maar waar hebben we het dan eigenlijk over? De grote uitdaging is om de consument te verleiden om offline in plaats van online te gaan winkelen. En dat is best een uitdaging met al het gemak en de snelheid van e-commerce. Als winkelier is het de kunst om de klant een zo positief mogelijke winkelervaring en beleving te bieden. De hoe is de grote vraag. Hoe kunnen retailers en merken beleving op de winkelvloer creëren? Welke ruimte heb je binnen een bestaande formule of concept? Welke ontwikkelingen zie je in de huidige en toekomstige winkelstraat?

Tijdens deze dag gaan we op pad om bij verschillende formules en concepten letterlijk een kijkje op de winkelvloer te nemen. We gaan met elkaar zien hoe je beleving op de winkelvloer kunt creëren. Hoe je producten op een aantrekkelijke wijze kan presenteren voor een optimale beleving. We gaan bekijken of er verschil is in de manier waarop het hoofdkantoor, een filiaalleider of een ondernemer kijkt naar de veranderende behoefte van de consument.  En niet geheel onbelangrijk, we gaan op zoek naar de manier waarop je als fieldsales van toegevoegde waarde kan zijn.

Op het programma staan bezoeken aan de volgende inspirerende winkelconcepten en formules:

Hoogvliet zorgt ervoor dat het gezin elke dag gezond, gevarieerd en vooral lekker eet, voor de laagste prijs. De winkelformule is een keten met 71 supermarkten in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. In Bleiswijk zijn het distributie- en servicecentrum, de centrale slagerij en de centrale bakkerij gevestigd. In de bakkerij wordt meerdere keren per dag vers, ambachtelijk brood gebakken voor alle vestigingen. De organisatie telt ruim 6.000 medewerkers. Als familiebedrijf zien ze wat gezinnen nodig hebben. Daarom houden ze zich al jaren aan de belofte om de boodschappen voor je gezin zo goed en goedkoop mogelijk te maken. Tijdens deze retailtrip bezoeken we de Hoogvliet vestiging in Leiden die in 2019 tot beste Hoogvliet supermarkt is uitgeroepen.

Na het samengaan met supermarktketen Coop bestaat PLUS uit meer dan 550 supermarkten400 hiervan worden gerund door zelfstandige ondernemers, ongeveer 150 winkels zijn filialen. Ze lopen voorop in lekker eten en dragen zorg voor de buurt en voor elkaar.  Een succesvol concept want de formulevalt regelmatig in de prijzen. In 2021 kwam PLUS als beste landelijke supermarkt van Nederland uit de bus in het GfK Zomerrapport. Ze hebben ook 7 keer de titel van Meest Verantwoorde Supermarkt ontvangen. Zo stapten ze over op uitsluitend biologische producten voor huismerkzuivel en betaalde PLUS in 2021 de hoogste Fairtrade-premie van alle supermarkten in Nederland. Ook is PLUS al jaren uitgeroepen tot Beste Wijnsupermarkt. En de unieke online propositie is bekroond met de prijs voor Beste Webwinkel Supermarkt. Bedrijfsleider Pieter Hooijschuur laat ons de in 2019 geopende stadswinkel PLUS Lammenschans in Leiden zien.

We nemen een kijkje in de toekomst bij de volledig geautomatiseerde en deels gerobotiseerde retailformule van JD.com in Nederland: Ochama. Een combinatie van online shoppen en pick-up en thuisbezorging, gebaseerd op een membership.

Ook op het programma:

Westfield Mall in Leidschendam is een voor Nederland uniek shopwalhalla en dat gaan wij ervaren. Dit overdekte winkelcentrum met ruim 110.000 m2 aan retailspektakel bestaat uit meer dan 230 winkels waarbij alles draait om optimale ervaring en klantbeleving, waar online en offline nauw met elkaar verweven zijn.

Een goed voorbeeld van ervaring en beleving gaan we zien in de winkel A Fish named Fred. In 2011 begonnen als een klein Nederlands herenkledingmerk maar inmiddels gaat de kleding de hele wereld over. Ze durven ‘outside the bowl’ te denken en maken prachtige kleding vol kleur die verrassend en verfrissend zijn. Het motto van A Fished Named Fred is: ‘Be proud to stand out!’. Eigenaar en “verhalenverteller” Rob Schalker zoekt met zijn concept ook nadrukkelijk de samenwerking op met andere collega-bedrijven.

Jumbo is de runner-up retailer in Nederland. 9,91 miljard omzet, 22% marktaandeel, meer dan 700 winkels en een online groei van 30%. Waar supermarkten vroeger een harde strijd voerden met prijs als belangrijkste wapen, komt retailer Jumbo nu met andere troeven om consumenten te verleiden: service. In hun formule Jumbo Food Market moet een leger van chef-koks de hongerige consument bedienen met maaltijden die geheel of gedeeltelijk thuis kunnen worden bereid of  worden genuttigd in Jumbo’s Foodcafe. Met de Food Markets wil Jumbo vooral inzetten op vakmanschap, zowel in aanbod als in beleving. Een in Nederland uniek concept dat wij gaan ervaren bij Jumbo Koornneef van eigenaar Esmee Koornneef. Eén van de eerste Food Markets in handen van een franchise-ondernemer binnen de formule. Kunnen we verschillen ontdekken in vergelijking met een Jumbo Food Market die wordt gerund vanuit het hoofdkantoor?

We bekijken ook:

SPAR wil dé Grab & Go formule in Nederlandse studentensteden zijn! Groots in kleine locaties. Het nieuwe concept Together Better is gericht op high-traffic locaties voor forensen, studenten, scholieren en mensen die in de stad werken. Maar ook stadsbewoners, horeca publiek, toeristen en iedereen die langs loopt zijn welkom. Together ben je slimmer, sneller en dus better. SPAR bestaat uit vijf brands: SPAR buurt, SPAR city, SPAR enjoy, SPAR university en SPAR express. Wij gaan de Spar university Delft bekijken. Een winkel op de universiteitscampus, logischerwijs volledig ingericht op de behoefte van de student. Een “snelle” supermarkt met volop keuze uit gezonde en gemakkelijke maaltijden en lekkere tussendoortjes voor nieuwe energie voor elk moment van de dag.

Net zoals Hoogvliet is Albert Heijn ook blauw en een keten van supermarkten. Met een marktaandeel van iets meer dan 35%, meer dan 1100 winkels en in totaal meer dan 50 afhaalpunten. Binnen de formule bestaan 3 winkelconcepten: AH Xl, AH Supermarkt en AH To Go. Van groot naar klein. Albert Heijn is een onderdeel van Ahold Delhaize, één van ‘s werelds grootste foodretailgroepen en marktleider in supermarkten, e-commerce en een toonaangevend bedrijf op het gebied van duurzame detailhandel. Na een verbouwing van ruim 2 weken is begin maart de Albert Heijn op de Kleiweg van Olivia de Wolf weer geopend. De supermarkt is 1.800 m2 groter. Hierdoor is er meer ruimte voor voornamelijk versproducten en producten van lokale leveranciers.

Vragen?

Neem contact op met Ilse!

Ilse
Projectmanager Focusgroepen