Masters in Future Food

Focusplaza start nieuwe groep rondom vegan en plant-based food
Vanaf 2020 zal generatie Z zich nadrukkelijk gaan manifesteren. Een compleet andere consumentengroep die erg gevoelig is voor producten en diensten die invloed hebben op gezondheid en milieu. Een duidelijk voorbeeld van veranderende consumentenvoorkeuren is de opkomst van plant-based producten die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit het schap. Zowel grote multi-nationals als kleine start ups introduceren producten en concepten die invulling geven aan de veranderende behoeften onder met name de jongere generatie. Toch is er nog weinig bekend over de impact van deze trend op het assortiment van supermarkten en de positionering van food(service) concepten. Hierdoor blijven belangrijke kansen onbenut of komen nieuwe initiatieven slechts moeizaam van de grond. Daarom startte Focusplaza in januari 2020 in samenwerking met Floor Buitelaar een nieuwe intervisiegroep, waarbij vegan en plant-based food centraal staan.

De intervisiegroep heeft een unieke samenstelling van vertegenwoordigers uit retail, industrie en (markt/consumenten)onderzoek. Door deze waardevolle mix, de exclusieve bedrijfsbezoeken in binnen- en buitenland en het interactieve karakter van de bijeenkomsten is het aantal deelnemers voor het jaarprogramma beperkt.

Dagvoorzitter tijdens de twee bijeenkomsten in Nederland en de inspiratiereis naar Stockholm is Floor Buitelaar van Floreer Consultancy. Op basis van haar internationale praktijkervaring bij diverse (online)retailers, studie en vega(n) branche kennis, is zij gespecialiseerd in het bijeenbrengen van kennis en innovatieve oplossingen rondom vegan en plant-based food. Door haar verbondenheid met The Protein Cluster, vega(n) ondernemers en haar retail-achtergrond is ze samen met Focusplaza als geen ander in staat om waardevolle verbindingen te leggen tussen deze markt en de commerciële kansen voor producenten en retail organisaties in food en foodservice. Zelden was theorie zo praktisch als bij de Masters in Future Food. Download HIER de introductiepresentatie van 6 januari jongstleden.

Voor wie?
Focusplaza Masters in Future Food is er voor beslissers en beïnvloeders binnen de food- en foodservice sector. Ben je formulemanager, product manager, marketeer, category manager of commercieel verantwoordelijk voor de implementatie van nieuwe trends? Dan is Masters in Future Food een onmisbare inspiratiebron om succesvol en onderscheidend in te spelen op deze nieuwe en veelbelovende categorie.

Learning by seeing and doing
Belangrijk onderdeel van het intervisieprogramma is bewustwording en kennisoverdracht vanuit het motto “learning by seeing and doing”. Bezoeken aan trendsettende bedrijven in binnen- en buitenland (Stockholm) vormen de basis voor nieuwe inzichten en boeiende gesprekken.

Iedere bijeenkomst start met een verhelderende presentatie/lezing van een deskundige op het gebied van future food. Aansluitend brengen we gezamenlijk bezoeken aan inspirerende bedrijven die ons helpen om de trends door te vertalen naar belangrijke toegevoegde waarde voor producten en (winkel)concepten.

Afsluitend bespreken en delen we de opgedane ervaringen van de dag onder het genot van een diner dat natuurlijk geheel in het teken staat van future food.

Bijeenkomsten 2021
Woensdag 10 februari: Focusbijeenkomst
Woensdag 26 mei: INTERVISIE
Woensdag 2 juni: Focusbijeenkomst
Maandag 21 juni: Midsummer BBQ
Dinsdag 28 t/m donderdag 30 september: Meerdaagse Focusreis
Woensdag 22 september: Focusbijeenkomst
Dinsdag 23 november: INTERVISIE 2021