23 september 2021
Synergie Utrecht

FoodFocus Executives Bedrijfsbezoek: Synergie

Inspirerende 40 en de groei van Business for good!

“Wat ons vandaag inspireert, vinden we morgen vanzelfsprekend”. Welke organisaties inspireren ons? Waar staan ze voor? Waarom hebben inspirerende organisaties de aandacht waar anderen zo hard voor moeten vechten? De Inspirerende 40 beantwoordt deze vragen. Het centrale thema is Business for Good – de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen. De lijst van 2020 wordt gedomineerd door twee typen organisaties, namelijk impactorganisaties en democratische organisaties. Impactorganisaties werken vanuit win-win: het goede doen en dat heel goed doen. En daarmee behoren zij tot de groeiende groep van Impactorganisaties die de top van de Inspirerende 40 reeds meer domineren. Voorbeelden zijn Too Goo to Go, Tesla, WNF en Fairtrade Orginal. De tweede groep, de “democratiserende organisaties”, bestaat uit organisaties die producten of diensten die voorheen exclusief waren, nu voor velen toegankelijk maken.

Ze ‘democratiseren,. Voorbeelden zijn bol.com, Lego, Samsung, Google, IKEA, Apple, Netflix. Joris van Zoelen van Synergie neemt ons mee in de achterliggende gedachten van de
Inspirerende 40 en hoe de ranking tot stand komt. Daarnaast staat hij stil bij de bedrijven, die ons de afgelopen 10 jaar in Nederland hebben geïnspireerd en waarom juist zij “inspirerend” zijn. Het onderzoek biedt concrete handvatten voor elke organisatie die wil groeien met een positieve maatschappelijke impact. Aansluitend gaan we gezamenlijk bij het nabij gelegen en wel bekende restaurant Buitenplaats Slagvegt, kijken waar jij staat met jouw organisatie, maar vooral waar jij het verschil zou kunnen maken. Aansluitend laten we ons verrassen en genieten van het diner bereidt door chefkok Patrick Hooijschuur. Hij combineert innovatie en creativiteit binnen een klassieke keuken.