meerFocus: Metaverse

De opvolger van het internet

In 1992 schreef Neal Stephensons ‘Snow Crash’. Het boek gaat over een pizzabezorger. Om aan de dagelijkse sleur te ontsnappen begeeft hij zich in zijn vrije tijd in een virtuele wereld. De metaverse. Een gedeelde, digitale en driedimensionale wereld waarin hij leeft als een avatar, een digitale dubbelganger, samen met andere avatars.

Metaverse klinkt nieuw maar werd dus 30 jaar geleden al beschreven. Stephensons heeft het in zijn verhaal over de opvolger van het internet. Na het verschijnen van zijn boek werden er meerdere projecten gestart om ook echt een metaverse te ontwikkelen. Waarvan het in 2003 gelanceerde Second Life wel het bekendste voorbeeld is. Daarna verdween het ontwikkelen van metaverses naar de achtergrond. Tot eind 2021, toen eigenaar Mark Zuckerberg Facebook omdoopte naar Meta en daarmee metaverse opnieuw onder de aandacht bracht van het grote publiek.

Nu we steeds meer weten wat een metaverse is vragen we ons logischerwijs ook af wat we er nu eigenlijk mee kunnen doen. Is het online tijdverdrijf? Is het alleen voor gamers? Of is het een uitbreiding van ons fysieke leven? Is het echt de, niet te vermijden, opvolger van het internet? Of toch een tijdelijke hype?

Direct aanmelden!

Eigenlijk is alles mogelijk in de virtuele metaverse. Werken, vergaderen, feesten, spelletjes spelen, concerten bijwonen, bouwen, winkelen en ga zo maar door. En transacties zijn ook mogelijk in deze digitale wereld. Je kan je dus voorstellen dat door de onbegrensde mogelijkheden en die transacties een volledige metaverse-economie kan ontstaan. Een digitale economie op basis van blockchain-technologie en non-fungible tokens (NFT’s).

Welke kansen biedt dit bedrijven en merken? En geeft dit een boost aan de ontwikkeling en het in gebruik nemen van digitale valuta en fin-tech?

In de meerFocus Metaverse op 8 november gaan we samen met Daire Agency en dagvoorzitter Fons Blomhert op zoek naar antwoorden op deze vragen. Met een interactieve workshop, concrete voorbeelden uit de retail en een brainstorm.

Ben jij erbij?

Sprekers

Daire Agency

Het Belgische Daire Agency bouwt met ‘DaireLand’ het allereerste Belgische virtuele shoppingcenter, dat op 1 september de virtuele deuren opent. Als tech-bedrijf dichten zij de kloof tussen wat in de fysieke wereld al kan en wat er virtueel mogelijk is. Ze richten zich daarbij richt zich op het bieden van een sterke digitale (merk)beleving op basis van de ultieme gebruikerservaring. Daire Agency, bringing brand experiences to the next dimension.

Fons Blomhert, dagvoorzitter
Vanuit zijn rol als dagvoorzitter en presentator gaat Fons regelmatig op pad in binnen- en buitenland om samen met Focusplaza-leden te onderzoeken wat er speelt in food, retail en DIY. Daarnaast neemt hij, als host van o.a. de ‘Zicht op Retail’ en de ‘Future Food’ podcastkanalen een exclusieve kijk in de keuken bij de meest uiteenlopende en innovatieve spelers en disruptors in de markt. Zo vormt hij een breed en onafhankelijk perspectief en hij neemt je graag mee in deze snel veranderende wereld.

Yes, hier wil ik ook bij zijn!

Ja, ik claim nu mijn plek

Aanmelden

In verband met de beoogde interactie wordt deze workshop in kleine samenstelling georganiseerd. Hierdoor is er meer individuele aandacht per deelnemer. Er is dus een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Deelname: 1 Focuscredit of losse deelname à 495 euro* (excl. btw) p.p. incl. ontbijt
*Focusplaza-leden profiteren van een ledenvoordeel van 10%.

DIRECT AANMELDEN!

Praktische informatie

Datum: 8 november 2022
Tijd: 08.00 – 11.00 uur
Vorm: Interactief programma incl. ontbijt
Locatie: n.n.b
Deelname: 1 Focuscredit of losse deelname à 495 euro* (excl. btw) p.p.
*Focusplaza-leden profiteren van een ledenvoordeel van 10%.

Agenda meerFocus 2022:

8 september | meerFocus Future Food: vegan, vega en plantbased
11 oktober | meerFocus Inspelen op generaties
8 november | meerFocus Metaverse

Investering per meerFocus sessie: 1 Focuscredit of 495 euro per persoon.

Direct aanmelden

Vragen?

Marleen heeft een antwoord op al je vragen over meerFocus!

Marleen
Projectmanager Marketing en Communicatie