meerFocus: Inspelen op generaties | 1 december

Over de oudere consument én de nieuwe consument van morgen

De vergrijzing slaat toe en uit onderzoek blijkt dat dit in de retail tot omzetverlies gaat leiden. Ook al wordt dit in 2032 gematigd door de bevolkingsgroei. Bij “oudere consumenten” daalt het inkomen en ook de behoefte om te kopen neemt af. Ouderen hebben meer tijd en geven hun middelen liever uit aan ontspanning dan aan winkelen. Niet een heel rooskleurig beeld. Biedt deze oudere consument dan nog wel kansen voor de branche? Zeker! Alleen al omdat de aankomende oudere consumenten de grootste groep consumenten vertegenwoordigt. Deze groep is ook meer digitaal dan de huidige oudere consument. Welke kansen liggen er in online verkoop? Wat is de rol van de winkel voor deze doelgroep? En hoe belangrijk is duurzaamheid?

Op 1 december doken we samen met Henk Hofstede van ABN Amro en Inga Blokker van FSIN in de wereld van generaties.

Terugblik

Foto terugblik

Sprekers

Inga Blokker, FSIN
Als directeur van The Food Research Company en het FoodService Instituut Nederland houdt Inga zich continu bezig met ontwikkelingen in de brede foodbranche. Welke ontwikkelingen gaan de branche beïnvloeden, waarom – en uiteraard: welke impact hebben die op jouw bedrijf?

Inga deelt 1 december uitkomsten uit de FSIN Beleidsmonitor 2030, waaruit bijvoorbeeld blijkt dat Millennials en Generatie Z proberen te plannen, maar dat zij veel vaker afwijken van hun planning dan consumenten uit oudere generaties. Deze en nog veel meer inzichten komen tijdens deze meerFocus-sessie aan bod.

Henk Hofstede, ABN Amro
Als sector banker Retail adviseert Henk bedrijven in de retailsector. Hij focust zich daarbij op de branches foodretail, non-food en automotive. Ook doet hij onderzoek naar veranderend consumentengedrag, e-commerce en big data en nieuwe verdienmodellen en technieken, samenwerking en kansen die duurzaamheid en circulariteit de sector kunnen beiden. Tijdens deze meerFocus gaat Henk in op de oudere consument van morgen en de kansen in een vergrijzende samenleving.

Gerrit Grievink, dagvoorzitter
Met meer dan 40 jaar ervaring in de fmcg-branche is Gerrit Grievink een belangrijke inspiratiebron voor retailorganisaties, merkartikelfabrikanten, versleveranciers en andere spelers in de distributiekolom. Vanuit Focusplaza en diverse adviserende en bestuurlijke functies bezoekt en analyseert Grievink jaarlijks meer dan 200 winkels en productiebedrijven over de gehele wereld.

Vragen?

Marleen heeft een antwoord op al je vragen over meerFocus!

Marleen
Projectmanager Marketing en Communicatie