Startpagina  |   Over Focusplaza  |   Nieuws  |   Column  |   Sitemap  |   Contact
 


Nieuws



Focusplaza nieuwsbrief  17-04-2014
Nieuwsbrief
April 2014
Hét ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen! Volg ons op
facebook facebook twitter linkedin
In deze nieuwsbrief

Jan Linders mikt op stadsconsument: 
Beste verssupermarkt van Nederland in the city

Retailreis Curaçao en Aruba:
Reis op 13 t/m 17 oktober met ons mee 

Win een ticket voor Retail Shock Hamburg:
Maak kans op een gratis seat t.w.v. €1.400,-

Klus aan je kennis bij het Master College HORNBACH:
Ontdek alles over het DNA van de formule

Watertandend de Weense Naschmarkt over:
Oostenrijkers etaleren hun passie voor food

Agenda

14 t/m 16 mei
Buitenlandreis FoodFocus Fresh
16 mei
Ledenbijeenkomst FoodFocus Experts
20 mei
Master College HORNBACH
22 mei 
Ledenbijeenkomst FieldFocus Executives
23 mei 
Master College Hoogvliet
Overig
Benieuwd naar meer evenementen in de food en DHZ branche? Kijk dan eens op onze branchekalender.



Jan Linders mikt op stadsconsument

Als je het nieuws wat hebt bijgehouden, kan je de consternatie rondom de nieuwe Eindhovense Jan Linders-vestiging aan de Aalsterweg niet ontgaan zijn: twee concurrerende supermarktformules die roet in de plannen van de Limburgse winkelketen willen gooien en door middel van een kortgeding opening proberen te voorkomen. Vooralsnog staat die gepland op 21 mei a.s. Dan opent Jan Linders een gloednieuwe stadswinkel waarbij de Smaak van het Zuiden nog scherper wordt neergezet. Nieuwe signing en heldere communicatie gaan de pijlers van het merk verwezenlijken, waarbij geen ruimte is voor bescheidenheid. De nieuwe elementen uit de Eindhovense pilot worden uiteindelijk over alle Jan Linders-vestigingen uitgerold. Met al die nieuwe ontwikkelingen in het verschiet is het de hoogste tijd om de formule Jan Linders eens nauwkeurig onder de loep te nemen. Dat kan tijdens het Master College op 5 juni a.s. Hoe haal je als fabrikant of leverancier meer rendement uit je samenwerking met Jan Linders? Succesvoller zakendoen begint namelijk als je elkaar kent en begrijpt. Bovendien staat een praktijkbezoek aan de winkel in Eindhoven (onder voorbehoud) op het programma. Lees meer...

Retailreis Curaçao en Aruba
Bon Bini! Denk je aan Curaçao dan denk je aan palmbomen, witte stranden en heerlijk weer. Niet in de eerste plaats retail. En toch is dat niet helemaal terecht, want dit grootste van de Benedenwindse eilanden in de Caraïbische Zee heeft wel degelijk een supermarktklimaat. Niet de keurige Nederlandse supers die we gewend zijn, wél kleurrijke winkels met diverse internationale invloeden. Franchiseneming in het Caraïbisch gebied is een trend die zich de afgelopen zes jaar sterk heeft ontwikkeld. Nieuwsgierig? Reis dan van 13 t/m 17 oktober met Focusplaza mee naar Curaçao en Aruba en ontdek alles over het retaillandschap van deze tropische locatie. Meer weten of inschrijven? Lees snel verder...

Win een ticket voor Retail Shock Hamburg
Op 10 en 11 juni a.s. organiseert BrandFuel voor de derde keer een Retail Shock - een uniek reizend congres over retailing, marketing, trends en formules. Dit keer naar Hamburg. Retail Shock onthult nieuwe formules dankzij creatieve deelnemers. Nieuw dit jaar is dat de TrendSafari wordt opgezet met 4 à 5 TRENDTRAILS gebaseerd op actuele en relevante trends. Verder zijn er diverse masterclasses met topsprekers als Harry Brouwer, Mark de Witte en Tom Heidman, brengen we een bezoek aan het hypermoderne Unilever hoofdkantoor en spelen we de unieke FormuleMasters©Game. Focusplaza-leden maken kans op een gratis ticket t.w.v. €1.400,-. Meedoen? Lees hier verder... 

Klus aan je kennis bij het Master College HORNBACH
Succesvoller zaken doen begint als je elkaar kent en begrijpt. Ga daarom in gesprek met het management van HORNBACH tijdens een inspirerend Master College. Alles met het doel elkaar beter te leren begrijpen, zodat de samenwerking tussen beide partijen meer inhoud krijgt. Samen praten over het vak, samen kijken naar de nieuwste ontwikkelingen en weten dat stilstand achteruitgang is. Als dat jouw drijfveer is, dan mag je niet ontbreken op dit Master College. Je kunt uitgebreid met het managementteam (Evert de Goede, Hans van Bemmel en Henk Bakker) van gedachten wisselen en bezoekt twee vestigingen om de praktijk te toetsen. Wat wordt er van jou verwacht om 'partner in business' te blijven? Lees verder...  

Watertandend de Weense Naschmarkt over
De Oostenrijkse hoofdstad Wenen kent een rijke historie. Denk Sissi, Mozart, de Spaanse rijschool en een uitgebreide koffiecultuur. Maar ook op het gebied van food hebben de Wieners genoeg te bieden. Lichtend voorbeeld is de Naschmarkt, waar je je watertandend een weg baant langs kraampjes vol Oostenrijkse én exotische waar. Naschmarkt is een smeltkroes van eetculturen uit o.a. Griekenland, Turkijke, China en Japan. Wat zouden we daar toch in Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen. 'Aan ambitieuze initiatieven ligt het niet,' zegt Focusplaza directeur Gerrit Grievink. 'Het is eerder de doorgecalculeerde uitvoering die me zorgen baart.' Grievink is kritisch over de Nederlandse structuur. Lees meer...

Focusplaza BV | Postbus 324, 7000 AH Doetinchem | Tel: +31 (0)315 346144 | E-mail: info@focusplaza.nl
Algemene voorwaarden
Herkenbaar?  15-04-2014

Door de hectiek van alledag ontbreekt het ons helaas vaak aan tijd om regelmatig supermarkten te bezoeken. Toch is de supermarkt nog steeds een cruciale schakel in het traject tussen jou en jouw consument.

Kruip daarom eens in de huid van de retailer en ga in gesprek met:

  • Hoogvliet op 23 mei: Jan Korevaar (Commercieel Directeur) en Rutger van den Bout (Hoofd Category Management)
  • Jan Linders op 5 juni: Chantal de Rijk (Directeur Commercie & Marketing), Ben Schuurman (Commercie Manager Vers) en Arjan Barten (Manager Marketing & Communicatie)
  • EMTÉ Supermarkten op 3 oktober: Johan van Heerebeek (Commercieel Directeur) en Kees Kiestra (Operationeel Directeur)

Je krijgt de unieke gelegenheid om uitgebreid in gesprek te gaan met het management de formule. Alles met het doel om elkaar beter te leren begrijpen, zodat de samenwerking tussen beide partijen meer inhoud krijgt. Want succesvoller zaken doen begint als je elkaar kent en begrijpt.

Tijdens deze interactieve sessie ontvang je waardevolle informatie over o.a. positionering, assortimentsaanpassingen, de rol van het huismerk, speerpuntgroepen de samenwerkingsstructuur, formulestrategie en nog veel meer. Bovendien ga je de winkelvloer op en bezoek je tijdens ieder Master College twee bijzondere vestigingen van de formule.

Klik HIER om je direct in te schrijven voor één (of meerdere) Master Colleges.

Wanneer je jezelf (of een collega) gelijktijdig inschrijft voor meer dan één Master College, vergaar je meer kennis én je profiteert van een aantrekkelijk voordeel. Dit kan oplopen tot wel 10% per persoon per Master College. Leden van Focusplaza profiteren daarnaast nog van een extra ledenvoordeel van € 50,- per persoon per Master College.

Let op: in verband met de opzet van het programma en de winkelbezoeken is er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar per Master College. Meld je daarom snel aan!

Win een ticket voor Retail Shock Hamburg!  11-04-2014

Op 10 en 11 juni a.s. organiseert BrandFuel voor de derde keer een Retail Shock. Dit keer naar metropool en retail walhalla Hamburg. Focusplaza is partner van Retail Shock en daarom mogen wij onder onze leden één free seat t.w.v. € 1.400,- weggeven! Hoe je mee doet, lees je onderaan dit bericht.

Retail Shock Hamburg is een uniek reizend congres over retailing, marketing, trends en formules. Retail Shock onthult nieuwe formules dankzij creatieve deelnemers. Nieuw dit jaar is dat de TrendSafari wordt opgezet met 4 à 5 TRENDTRAILS gebaseerd op actuele en relevante trends. De sprekers en experts uit Holland én Duitsland worden aan één van deze trends gekoppeld. Verder zijn er diverse masterclasses met topsprekers, een bezoek aan het hypermoderne Unilever hoofdkantoor, de unieke FormuleMasters©Game en netwerken.

De masterclasses worden verzorgd door:

  • Harry Brouwer (CEO Unilever Duitsland)
  • Mark de Witte (CEO Bacardi Duitsland)
  • Tom Heidman (ex. CEO C1000 - Jeansonline.com)
  • Steven de Cleen (founder Proud design)
  • Ralph Bertrand (Zuid 74, bedenker Jumbo Foodmarkt)

Hoe doe je mee?
Retail Shock wordt voor de derde keer georganiseerd. In 2012 gingen de deelnemers naar Berlijn en vorig jaar reisden ze met de Eurostar naar Londen. Het gezelschap bestond uit retailers, fabrikanten, retail adviseurs en andere professionals uit het vak. Door de unieke combinatie van masterclasses in de trein, de unieke FormuleMasters©Game, de Trendsafari in London en de live pitches, werden de creatieve talenten van de deelnemers goed aangesproken. Retail Shock genereert nieuwe formules en ook in Londen moest er binnen 36 uur door teams een nieuwe formule bedacht worden, die via een online panel van Trendbox op aantrekkelijkheid werden getest.

Beantwoord deze vraag: wat was de winnende formule van Retail Shock London? (tip: neem een kijkje op de website: www.retailshock.nl)

Stuur je antwoord vóór 25 april naar leo@retailshock.nl o.v.v. Focusplaza free seat.

Deze inspiratiereis is voor alle disciplines in de retail en industrie uit zowel food als non-food. Onder de reeds aangemelde deelnemers, bevinden zich o.a. de volgende bedrijven: Hero - Mora - PepsiCo - Kon. Peijnenburg - Unilever - Jeansonline.nl - Bacardi - Proud design - Trendbox - Corio - Beyen Meijer - Conspicuous - Centric Netherlands - Opvallers - Kruidvat - Beter Bed - Oilily

Ga ook mee op 10 en 11 juni en bouw samen met jouw vakgenoten aan vernieuwende formules en formats en versla de concurrentie! Klik HIER om je aan te melden.

In gesprek met het management van Hoogvliet, Jan Linders en/of EMTE Supermarkten  18-03-2014

Succesvoller zaken doen begint als je elkaar kent en begrijpt. Ga daarom op 23 mei (Hoogvliet), 5 juni (Jan Linders) en 3 oktober (EMTÉ Supermarkten) de dialoog aan met het management van deze retailers tijdens een inspirerend Master College.

Je ontvangt waardevolle informatie over o.a. promotie- en communicatie-uitingen, assortimentsaanpassingen, assortimentsperformance, de rol van het huismerk, speerpuntgroepen, de samenwerkingsstructuur, de formulepositionering en nog véél meer. Bovendien biedt het programma de gelegenheid om enkele winkels te bezoeken én je kunt uitgebreid met het managementteam van de betrokken organisatie van gedachten wisselen. Alles met het doel om elkaar beter te leren begrijpen, zodat de samenwerking tussen beide partijen meer inhoudt krijgt.

 

Hoogvliet - 23 mei 2014
Hoogvliet is de eerste kwaliteitsdiscounter die gestart is met een online supermarkt, waarbij orderpicking niet op de winkelvloer gebeurt, maar op het centrale online-DC. Deze Klik&Klaar-afhaalpunten zijn te vinden bij meer dan veertig winkels die voorzien zijn van een aangepaste servicebalie en een geklimatiseerde opslag voor bestellingen. Op 23 mei nemen we samen met Jan Korevaar (Commercieel Directeur) en Rutger van den Bout (Hoofd Category Management) een kijkje bij de vestigingen in Zoetermeer en Voorschoten. Beide winkels hebben een Klik&Klaar-afhaalpunt. Lees meer...

 

Jan Linders - 5 juni 2014
Jan Linders wil een verssupermarkt zijn, waar ruimte is voor beleving op de winkelvloer, waar medewerkers zich onderscheiden op klantvriendelijkheid en waar ook de smaak van het zuiden terug te vinden is in het assortiment lokale producten. Deze koers wordt op 5 juni toegelicht door Chantal de Rijk (Directeur Commercie & Marketing), Ben Schuurman (Commercie Manager Vers) en Arjan Barten (Manager Marketing & Communicatie). Ook bezoeken we de splinternieuwe vestigingen in Venray (opening december 2013) en Grubbenvorst (opening februari 2014). In deze supermarkten beleeft de klant de ultieme versbeleving. Lees meer...

 

EMTÉ Supermarkten - 3 oktober 2014
EMTÉ heeft grote plannen. Het wil namelijk de beste actie-supermarkt van Nederland zijn. Op versgebied zit het al snor. In het Versrapport van GfK en Foodmagazine kreeg de Sligro-formule de hoogte waardering voor brood en vlees. Nu ligt de aandacht op onderscheid qua assortiment én kwaliteit. EMTÉ wil de lekkerste supermarkt zijn. Daarom ook de Tien van EMTÉ, tien producten die echt lekkerder zijn. Én uniek. Dat kan door de combinatie van Sligro Food Retail en Sligro Food Service, een kruisbestuiving die de EMTÉ winkels alleen maar positief kan beïnvloeden. Hoe? Dat zullen we horen op 3 oktober van o.a. Johan van Heerebeek (Commercieel Directeur). Lees meer...

Meld je nu aan en profiteer!
Wanneer je jezelf (of een collega) gelijktijdig inschrijft voor meer dan één Master College, vergaar je meer kennis én je profiteert van een aantrekkelijk voordeel. Dit kan oplopen tot wel 10% per persoon per Master College. Leden van Focusplaza profiteren daarnaast nog van een extra ledenvoordeel van € 50,- per persoon per Master College.

In verband met de winkelbezoeken en interactie is er ruimte voor slechts veertig deelnemers per Master College (maximaal twee personen per bedrijf). Mocht je verzekerd willen zijn van een plaats, meld je dan snel aan! Klik HIER om je direct in te schrijven voor één (of meerdere) Master Colleges.

Kruip ook eens in de huid van een retailer!  21-02-2014

In nauwe samenwerking met diverse retailorganisaties houden we ook dit jaar weer een inspirerende serie Master Colleges. Tijdens de Focusplaza Master Colleges delen retailers hun formulevisie met fabrikanten en leveranciers.

In een open gesprek met het management krijgen de deelnemers waardevolle informatie over het succesvol invullen van het assortiment van de betreffende retailer. Daarnaast bezoeken zij twee vestigingen van de betreffende formule. Natuurlijk is er volop ruimte voor discussie en kritische vragen.

Dit voorjaar staan er alvast drie Master Colleges op de agenda:

"Een unieke kans om informeel in gesprek te gaan met de retailer!"

Focusplaza nieuwsbrief - januari 2014  30-01-2014
Nieuwsbrief
Januari 2014
  Hét ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen! Volg ons op
  facebook facebook twitter linkedin
In deze nieuwsbrief

Nieuwe serie Master Colleges voor fabrikanten: 
Informeel in gesprek met Jan Linders, Hoogvliet en Hornbach

Trendtour Europain Parijs:
Voor iedereen binnen brood en banket  

Ontmoet Morrisons topman Casper Meijer:
Ga mee op studiereis naar Liverpool en Manchester

Unieke ondernemersreis naar Oeganda:
Ontdek hoe betrokken mensen het verschil maken

Retail Instituut Nederland verder met Vakdag DHZ:
Branche-evenementen van Focusplaza overgedragen

 
Agenda

30 januari
Ledenbijeenkomst FieldFocus Executives
12 februari
Ledenbijeenkomst FoodFocus Profs
12 februari
Ledenbijeenkomst FoodFocus Masters
13 februari
Ledenbijeenkomst FieldFocus Business
12 maart 
Ledenbijeenkomst FoodFocus Executives
14 maart
Ledenbijeenkomst FoodFocus Experts
Overig
Benieuwd naar meer evenementen in de food en DHZ branche? Kijk dan eens op onze branchekalender.



Trendtour Europain Parijs
Wil jij je binnen vers blijven onderscheiden met brood en banket? Kom je ook graag in contact met branchegenoten én wil je in gesprek met meester boulanger Hiljo Hillebrand en bakkerijondernemer Peter Beukers (o.a. Le Perron en ’t Stoepje)? Kijk je tenslotte graag over onze landsgrenzen heen? Schrijf je dan snel in voor de trendtour naar Europain – de grootste (banket)bakkersbeurs ter wereld – op 7 en 8 maart a.s in Parijs. Naast een bezoek aan de beurs word je op de hoogte gehouden van de laatste trends en ontwikkelingen én bekijk je een keur aan prachtige retailconcepten in de Franse hoofdstad. Meer weten of inschrijven? Lees snel verder…

Ontmoet Morrisons topman Casper Meijer
Food retail in de UK is méér dan Londen alleen. Het zijn juist de industrie steden in het noordwesten van Groot-Brittannië die al een aantal jaren stevig aan de poten zagen van het gevestigde fundament. Dit zijn immers steden die het gezicht zijn van de recessie die ook Engeland stevig in zijn greep houdt. Voor retail zijn de wetten dan uitgelegd: de consument kiest meer en meer private label dat inmiddels een flinke upgrade heeft gekregen, en convenience blijft een hot item. Wil jij zélf zien hoe hier nieuwe ideeën worden getest? En durf je de dialoog aan te gaan met Morrisons-topman Casper Meijer? Ga dan op 2 en 3 april mee op studiereis naar Liverpool en Manchester en bekijk daar samen met ons de mooiste supermarkten. Lees meer...

Unieke ondernemersreis naar Oeganda
Wil je wel eens met eigen ogen zien wat het duurzame effect is van de initiatieven van Nederlandse ondernemers bij projecten in Oeganda én de reis van je leven maken? Ga dan dit najaar met Focusplaza mee op een inspirerende ondernemersreis naar de parel van Afrika en ontdek hoe betrokken mensen daar het verschil maken. Deze reis is de ideale combinatie van avontuur, netwerken en het verrijken van de ondernemersgeest. Belangstelling? Neem voor informatie over het programma, de samenstelling van het reisgezelschap en de deelnamekosten contact op met initiatiefnemer Gerrit Grievink via gerrit@focusplaza.nl.  

Retail Instituut Nederland verder met Vakdag DHZ
Focusplaza directeur Gerrit Grievink gaat per 1 januari 2015 een deel van zijn tijd inzetten voor de verdere uitbouw van de Focusplaza Foundation-activiteiten in samenwerking met o.a. de Stichting UCCF (Uganda Child Care Foundation). Focusplaza gaat zich daarom nog meer dan voorheen focussen op haar kernactiviteiten: netwerkgroepen, studiereizen, master colleges en de visiedag. Voor enkele activiteiten, zoals de Vakdag DHZ, de winkelcompetities en Independence Day gaat een en ander veranderen. Deze activiteiten - die met name gericht zijn op het zelfstandig ondernemerschap - zullen worden ondergebracht bij Retail Instituut Nederland o.l.v. directeur Theo Bleeker, die deze evenementen in nauwe samenwerking met Focusplaza zal voortzetten. Meer weten over deze veranderingen? Lees meer...

Focusplaza BV | Postbus 324, 7000 AH Doetinchem | Tel: +31 (0)315 346144 | E-mail: info@focusplaza.nl
Algemene voorwaarden
Inspiratiemagazine nu ook online te lezen!  19-12-2013

Het Focusplaza Inspiratiemagazine, uitgegeven tijdens de Focusplaza Visiedag op 26 november jl., is nu ook online te lezen.

15 jaar geschiedenis van en voor leden is gebundeld in een prachtig blad, waarbij leden zélf aan het woord komen. Pakkende quotes en wijsheden zijn hierin terug te vinden, net als interviews met vakgenoten en columns door experts.

Het magazine is een kist vol inspirerend gereedschap om met een andere blik naar de toekomst te kunnen kijken.

Klik HIER om het inspiratiemagazine online door te bladeren.

Lees je liever een gedrukte versie? Deze kun je bij ons aanvragen via het digitale formulier.

Focusplaza | 15 jaar ontmoeten, inspireren en ontdekken  27-01-2014

In 2014 viert Focusplaza haar 15-jarig jubileum. Voorafgaand aan dat jubileumjaar is een jubileummagazine uitgebracht dat op de Visiedag feestelijk werd geïntroduceerd. 15 jaar geschiedenis van en voor leden is gebundeld in een prachtig blad, waarbij leden zélf ook aan het woord komen. Pakkende quotes en wijsheden zijn hierin terug te vinden, net als interviews met vakgenoten en columns door experts. Klik HIER om het inspiratiemagazine online door te bladeren. Wil je dit magazine ontvangen? Klik HIER om het aan te vragen.

Laat je ook inspireren door één van deze boeken...  16-11-2013

In de Focusplaza inspiratiemeter vroegen we onze leden naar welk boek hen het afgelopen jaar het meest heeft geinspireerd.

Wil jij je ook laten inspireren door één van deze boeken? Klik dan op de cover om deze te bestellen.

       
Steve Jobs   Doorzoek jezelf   Hoe word ik een rat?   Gedoe komt er toch   Begin met het Waarom
Walter Isaacson   Chade-Meng Tan   Joep Schrijvers  

Joop Swieringa &
Jacqueline Jansen

  Simon Sinek
                 
       
De klant is GEEN koning!   Dromen, durven, doen   De 5 frustraties van teamwork   Long walk to freedom   Ik, Zlatan
André Troost   Ben Tiggelaar   Patrick Lencioni  

Nelson Mandela

  Zlatan Ibrahimovic & David Lagercranz

Ontmoet Morrisons-topman Casper Meijer!  05-11-2013

Op 28 en 29 november organiseert Foodmagazine in samenwerking met Focusplaza een tweedaagse inspiratiereis naar Manchester en Liverpool. Naast bezoeken aan de foodhal van Selfridges, het imposante Trafford shopping centre, ASDA, Booths en Marks & Spencer, staat ook een meet & greet met voormalig AH-directeur merchandising Casper Meijer op het programma!

Meer informatie over de reis vind je HIER

Aanmelden kan HIER

Focusplaza nieuwsbrief september 2013  04-10-2013

Nieuwsbrief
September 2013
Hét ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen! Volg ons op
facebook facebook twitter linkedin
In deze nieuwsbrief

Kick-off verkiezing Supermarkt van het Jaar: 
Wedstrijd in een nieuwe jas

15 jaar Focusplaza:
Waar haal jij je inspiratie vandaan? 

Doc*Roma en Super Elite:
Italiaanse supermarkttoppers

FieldFocus Business:
Nu ook voor DHZ en tuincentrum ondernemers

Wie is jouw retailheld? Winnaar bekend:
'Prikkel de Koopknop'  van Carin Frijters gaat naar..?

Agenda

25, 26, 27 september
Inspiratiereis FieldFocus Executives
8 oktober
Kaderdag Londen
30 oktober
Ledenbijeenkomst FoodFocus Business
30 oktober
Ledenbijeenkomst FoodFocus Executives
6 november
Ledenbijeenkomst FoodFocus Profs
7 november
Ledenbijeenkomst FieldFocus Executives
Overig
Benieuwd naar meer evenementen in de food en DHZ branche? Kijk dan eens op onze branchekalender.

Focusplaza Nieuws



Kick-off verkiezing Supermarkt van het Jaar

Je hebt het ongetwijfeld al gehoord of gelezen. Of je doet er samen met je team aan mee. De grootste en langstdurende supermarktverkiezing van Nederland is deze maand van start gegaan, na een spetterende kick-off.De 20e editie van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing is er niet zomaar een. De beste supermarkten van Nederland, dit jaar voor het eerst kritisch geselecteerd door de 18 supermarktformules die de verkiezing ondersteunen, strijden om de ultieme prijs: Wie is de beste Supermarkt van het Jaar? Duizenden supermarktmedewerkers zullen de komende maanden alle zeilen bijzetten en er gezamenlijk keihard tegenaan gaan om van hun winkel de beste supermarkt of buurtsupermarkt van Nederland te maken. Op zaterdag 29 maart 2014 wordt tijdens een knallend finale event de winnaar bekend gemaakt. Focusplaza is een van de partners van de verkiezing. Meer weten? Lees verder...

15 jaar Focusplaza:  
Volgend jaar is het alweer 15 jaar geleden dat enkele beslissers in de branche de koppen bij elkaar staken om ervoor te zorgen dat ze elkaar zouden aansporen regelmatig winkels te bezoeken. Doel? Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen en vooral, inspiratie opdoen. Nu, anno 2013, bestaat het netwerk van Focusplaza uit ruim 250 retailorganisaties, fabrikanten, leveranciers en ondernemers. Reden om ons jubileum uitgebreid te vieren. De voorbereidingen voor ons jubileummagazine zijn bijvoorbeeld al in volle gang, waarin we o.a. beleidsbepalende beslissers in de branche interviewen. Maar we hebben ook hulp van jou nodig! Al onze leden ontvangen een dezer dagen het verzoek onze inspiratiemeter in te vullen. We willen weten waar jij nu je inspiratie vandaan haalt. Het kost maar een klein moment van je tijd en wie weet lees jij straks je antwoord terug in ons jubileummagazine.

Doc*Roma en Super Elite - Italiaanse supermarkttoppers:
Onlangs reisde een selecte groep zelfstandig ondernemers af naar Rome om een bezoek te brengen aan diverse authentieke Italiaanse supermarkten. Doelstelling was om samen met collega's vanuit andere formules te praten over de Nederlandse situatie en aan de hand van winkelbezoeken ideeën op te doen en ervaringen uit te wisselen. Ja, een bezoek aan gastromegastore Eataly ontbrak niet op het programma, maar ook de bijzondere Doc*Roma en Super Elite winkels brachten genoeg inspiratie. Dat je koelmeubels kunt integreren in het dkw-schap bijvoorbeeld. Retailexpert Gerrit Grievink schreef een column over deze bijzondere reis. Die lees je hier. Neem dan ook even de tijd om zijn ervaringen over de Mathallen in Oslo te lezen, die het culinaire niveau van de Noren omhoog moet krikken. 

FieldFocus Business, nu ook voor DHZ- en tuincentrumondernemers:
Een van de acht netwerkgroepen van Focusplaza is de FieldFocus Business, voor managers uit de DHZ-branche. Al sinds jaar en dag gaan zijn samen op pad om te ontdekken wat er speelt in de markt en om van gedachten te wisselen over diverse branchegerelateerde thema's. Om het netwerk te verdiepen kunnen naast fabrikanten en retailers, nu ook DHZ- en tuincentrumondernemers zich bij hen aansluiten. Je kunt immers alleen succesvol zaken doen als je elkaar kent en begrijpt. Ondanks sterk gestegen locatie- en vervoerskosten heeft Focusplaza het lidmaatschapsgeld voor deze groep op een zeer aantrekkelijk niveau weten te houden. Bovendien is het lidmaatschap in veel gevallen fiscaal aftrekbaar, dus wellicht een goede reden om nog een collega of relatie uit te nodigen om samen met jou en andere Focusplaza-leden te ontdekken hoe belangrijke trends kunnen worden omgezet naar toegevoegde waarde voor producten en diensten. Lees verder...


Wie is jouw retailheld? Winnaar bekend:
In mei van dit jaar vroegen we je jouw retailheld met ons te delen. Inzenders maakten kans op ‘Prikkel de koopknop', hét retailboek geschreven voor retailers, formulemanagers, marketingmanagers, fabrikanten, stylisten, merchandisers, ontwerpers en eigenlijk voor iedereen met een passie voor retail. Winaar van de actie is de heer Trotsenburg, die Jan Brouwer een 'succesvol C1000 directievoorzitter, strateeg en motivator' vindt. Hij krijgt een exemplaar van het boek toegestuurd. Auteur Carin Frijters van CF Retail laat in 'Prikkel de Koopknop' zien dat winkelen vooral relevant moet zijn en weer een feestje moet worden. Als totaalconcept biedt ze ook een mastercourse aan, genaamd 'De winkel als THEATER'. Meer informatie over die cursus lees je HIER.
Focusplaza BV | Postbus 324, 7000 AH Doetinchem | Tel: +31 (0)315 346144 | E-mail: info@focusplaza.nl
Algemene voorwaarden

Focusplaza nieuwsbrief mei 2013  31-05-2013
Nieuwsbrief
Mei 2013
Hét ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen! Volg ons op
facebook facebook twitter linkedin
In deze nieuwsbrief

D.I.O. en Dirx slaan de handen ineen: 
Optimaal inspelen op de nieuwe samenwerking kan nu!

Wie is jouw retailheld? Ludieke winactie:
Maak kans op 'Prikkel de koopknop' van Carin Frijters 

Trakteer je kader en jezelf op een Londen-trip:
8 oktober 2013 | Kaderdag Londen

Maak kennis met een nieuw lid:
Tijn Leussink van Leussink Retail Groep

Dompel je onder in Eataly Rome:
Grootste gastromegastore ter wereld!

Store Analysis:
Samen met topretailers en ondernemers winkels analyseren

Agenda

28 mei 
Ledenbijeenkomst FieldFocus Business
29, 30, 31 mei
Inspiratiereis FoodFocus Masters
4, 5 juni
RetailShock London
18 juni
Independence Day
20 juni
Master College D.I.O.
10 september
Store Analysis
Overig
Benieuwd naar meer evenementen in de food en DHZ branche? Kijk dan eens op onze branchekalender.

Focusplaza Nieuws



Master College D.I.O.

Je hebt het ongetwijfeld al gehoord of gelezen. De drogisterijen Dirx en D.I.O. gaan voor een deel van hun assortiment met elkaar samenwerken. Met een gezamenlijke inkoop en logistieke samenwerking willen beide partijen hun kosten terugbrengen. Het partnerschap zal volgens de betrokkenen naar verwachting vanaf 1 juli van kracht zijn. Wil je optimaal inspelen op de nieuwe samenwerkingsvorm, dan biedt het Master College over DIO op donderdag 20 juni een uitgelezen kans om je volledig te laten informeren over de betrokken formule en de koers die ze zullen gaan varen. Algemeen directeur Jos Jongstra, commercieel directeur Arjan van der Lingen en hoofd categorymanagement Tjeerd Verbeke zijn vanuit D.I.O.aanwezig en gedurende de dag is er volop gelegenheid om informeel met hen van gedachten te wisselen. Dirx Drogist is onderdeel van het familiebedrijf Dirk van den Broek en heeft vijftig filialen in Nederland. D.I.O. telt 175 winkels, waarvan de meeste eigendom zijn van zelfstandigen. De keten is onderdeel van retailorganisatie FACO. Lees verder...

Wie is jouw retailheld? Ludieke winactie! 
Retaildeskundige Carin Frijters van CF Retail is auteur van ‘Prikkel de koopknop', hét retailboek geschreven voor retailers, formulemanagers, marketingmanagers, fabrikanten, stylisten, merchandisers, ontwerpers en eigenlijk voor iedereen met een passie voor retail en zich bewust is van de noodzaak om te veranderen. Internet of niet: de winkel in het straatbeeld zal altijd blijven bestaan. Maar de spelregels veranderen wel in een rap tempo. De consument heeft hoge eisen en weinig tijd. Winkelen moet vooral relevant zijn en weer een feestje worden. Aan de retailer de taak om dat te bieden en de slingers op te hangen. Focusplaza mag vijf exemplaren van ‘Prikkel de koopknop' weggeven! Meedoen is eenvoudig, DEEL met ons jouw retailheld HIER en vertel waarom jouw held een echte held is. Wie weet ben jij één van de drie winnaars! Meedoen kan tot en met 30 juni 2013.

Trakteer je kader en jezelf op een Londen-trip
We leven momenteel in supermarktland in roerige tijden. De consument is krap bij kas en steeds kritischer waar hij zijn kostbare euro uitgeeft. Meer dan ooit draait het daarom om onderscheid. Hoe val je op en zorg je dat jouw winkel of afdeling het verschil maakt? Denk eens buiten de kaders, letterlijk! Ga mee naar Londen en ontdek hoe de eigenwijze Engelsen beleving op de winkelvloer creëren en aan klantbenadering doen. De inspiratie die je na deze dag hebt opgedaan, pas je direct toe binnen je eigen werkveld. Ondernemers, bedrijfsleiders en (kader)personeel zijn van harte uitgenodigd om op 8 oktober a.s. mee te gaan naar de Britse hoofdstad om een kijkje te nemen bij een inspirerende verzameling (food)retail voorbeelden.Lees verder... 

Maak kennis met Tijn Leussink van Leussink Retail Groep
Het netwerk van Focusplaza bestaat inmiddels uit ruim 230 leden afkomstig uit vrijwel alle gelederen binnen het bedrijfsleven. Retailers, fabrikanten, strategiebepalers en beleidsmakers, account-, category- of salesmanagers, zelfstandig ondernemers en ga zo maar door - allen zijn ze aangesloten bij één van onze negen netwerkgroepen binnen de food of DHZ. Niet voor niets zijn wij een ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen. Maar ken jij je collega Focusplaza-leden nu echt? Graag nemen we hier de gelegenheid om je kennis te laten maken met een (nieuw) lid. Wat beweegt hem of haar in het dagelijks leven, zowel op bedrijfsmatig als op persoonlijk vlak? Ontmoet Tijn Leussink van Leussink Retail Groep. Lees verder...


Dompel je onder in Eataly Rome
In juni vorig jaar opende dit foodparadijs eindelijk ook haar deuren in de Italiaanse hoofdstad. Het wachten was de moeite waard, want het is meteen ook de grootste van de 22 Eataly vestigingen wereldwijd (waarvan de helft in Japan!). De cijfers spreken voor zich: ruim 14.000 hoogwaardige culinaire producten in de schappen, acht open keukens waar bezoekers kunnen aanschouwen hoe bijvoorbeeld mozzarella en pasta worden gemaakt en 23 verschillende eetgelegenheden, met Ristorante Italia als middelpunt. Vier etages, 17.000 vierkante meter en vijfhonderd man personeel: Eataly Rome is de grootste gastro-megastore ter wereld. En Focusplaza ging er naar toe. Benieuwd naar de mening van Gerrit Grievink, lees dan verder...

Store Analysis
Merkartikelfabrikanten en versleveranciers opgelet! Heb jij ook graag inzicht in kengetallen en winkelprocessen? In belangrijke shoppertrends? Zie jij de meerwaarde in het uitwisselen van ervaringen met collega's uit andere categorieën en/of productgroepen? Wil je ook informeel vragen stellen aan de beste praktijkmensen en managers uit foodretail? Meld je dan nu aan voor Store Analysis - een uniek en inspirerend initiatief. Gedurende een hele dag ga je op stap onder begeleiding van de beste retailexperts en zelfstandige ondernemers van Nederland. Je bezoekt een drietal topsupermarkten en leert zo op een effectieve manier kennis te maken met het spel op de winkelvloer. Na ieder bezoek volgt een uitgebreide discussie en evaluatie. Accountmanagers, trademarketeers en marketingmanagers leren zo de fijne kneepjes van het vak. Lees verder...

Focusplaza BV | Postbus 324, 7000 AH Doetinchem | Tel: +31 (0)315 346144 | E-mail: info@focusplaza.nl
Algemene voorwaarden
Winnaars Zo2Z-awards bekend!  29-05-2013

Op dinsdag 28 mei jl., tijdens de Dag van het Vakcentrum, is wederom de Zo2Z Award uitgereikt. Eén keer in de twee jaar wordt door brancheorganisatie Het Vakcentrum de beste supermarktondernemer van Nederland uitgeroepen door middel van de Zo2Z Award. Zo2Z staat voor Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich. Zelfstandige supermarktondernemers worden kritisch beoordeeld op de kwaliteit van het ondernemerschap. Goed ondernemerschap is, naast een goede winkelformule, de belangrijkste voorwaarde voor succes.  Met de Zo2Z award wil de brancheorganisatie aan Nederland laten zien welke zelfstandige topsupermarktondernemers Nederland heeft.

De deelnemende supermarktondernemers zijn beoordeeld op ondernemerschap, marketing, vernieuwing, bedrijfseconomisch rendement, klant- en medewerkerstevredenheid, en sociaal-maatschappelijke betrokkenheid. Het onderzoek is uitgevoerd door EIM Stratus, een gerenommeerd onderzoeksbureau. Zij hebben o.a. onderzocht hoe de supermarktondernemers omgaan met nieuwe trends en inzichten en hoe ze een bijdrage leveren aan maatschappelijke projecten. Deze bevindingen werden aangevuld met de resultaten van een grootschalig klanttevredenheidsonderzoek en een medewerkerstevredenheidsonderzoek.

AH-franchiser Edward Koornneef is dit keer uitgeroepen tot beste supermarktondernemer van Nederland. Koornneef mag twee jaar lang deze titel claimen. De ondernemer heeft Albert Heijn-winkels in Naaldwijk, Honselersdijk, Wateringen en Kwintsheul. De eindjury is van mening dat zijn brede ondernemersvisie, gecombineerd met de wijze waarop hij zich strategisch in het Westland positioneert garantie biedt om groei en continuïteit te waarborgen zonder concessies te doen aan de essentiële elementen van het zelfstandig ondernemerschap. Koornneef liet in de eindstrijd Geert Benders van PLUS Benders uit Venlo en Albert Heijn-ondernemer Jos van den Berg uit Uithoorn - winnaar in 2011 - achter zich.

Focusplaza is trots op FoodFocus Experts-lid Geert Benders met zijn behaalde 2e plaats. Een prestatie om trots op te zijn!

bron: vakcentrum.nl | levensmiddelenkrant.nl 

Uniek: museum voor het kruideniersbedrijf  02-05-2013

In het hart van de Utrechtse binnenstad staat een uniek, monumentaal pandje met daarin het romantische kruidenierswinkeltje anno 1873 van Betje Boerhave. Het winkeltje dat in 2013 het 150-jarig bestaan viert, wordt gedreven door sponsoren en vrijwilligers. Om te weten waar je naar toe wilt, is het goed af en toe achterom te kijken zodat je niet vergeet waar je vandaan komt. Daarom draagt Focusplaza  graag een steentje bij om dit stukje geschiedenis van het kruideniersvak voor de toekomst te behouden. Boven het winkeltje is bovendien een museum gevestigd vol met curiositeiten uit de grutterswinkels van vroeger. Het kruidernierszaakje annex museum is niet alleen  een waardevol monument voor de branche, maar heeft ook een grote aantrekkingskracht op toeristen uit binnen- en buitenland.Kom ook eens langs!

Zonnige 4e editie van de Vakdag Doe-Het-Zelf  26-04-2013

In samenwerking met het vakblad Mix organiseerde Focusplaza op woensdag 24 april jl. alweer de vierde editie van de Vakdag DHZ -hét inspiratiemoment voor ondernemers, bedrijfsleiders en andere beleidsmakende bouwmarktmedewerkers. Twee routes, drie bussen, 120 enthousiaste deelnemers en een schitterend zonnetje maakten van deze inspiratietour langs 6 bijzondere winkels een succes.

Lees verder...

 

KlusWijs Hamminga heropent na brand  10-04-2013

Vorig jaar op 5 april werd bouwmarktformule KlusWijs opgeschrikt door de fatale brand bij KlusWijs Hamminga te Uithuizen. De vestiging werd volledig in as gelegd. Precies één jaar na dato beleefde KlusWijs Hamminga zijn eerste openingsdag in de volledige nieuwe bouwmarkt.

Aardig detail is ook dat 5 april 2012 de openingsdag was van de eerste KlusWijs "nieuwe stijl" te Wijhe.

KlusWijs Hamminga heeft een vloeroppervlakte van maar liefst 4.000 m2!

Naast de reguliere DHZ-assortimenten is ook een afdeling dierenvoeding en werk/vrijetijdskleding toegevoegd. De inrichting van de grootste KlusWijs bouwmarkt tot nu toe, is volledig in lijn met de eerdere pilots in Wijhe en Ruurlo.

Zo wordt duidelijk dat de KlusWijs formule qua assortiment als ook qua styling en inrichting zowel gebruikt kan worden bij oppervlakten van 700 m2, als ook 4.000 m2 en alles daar tussenin. De gehele onderscheidende KlusWijs beleving is identiek.

Eerder openden in de "nieuwe stijl": Wijhe (1.300 m2), Ruurlo (1.000 m2) en in week 16 heropent Loosdrecht (700 m2).

Gezien het enorme succes van de pilots wordt deze lijn nu definitief doorgezet.

Bekijk hier de video impressie:

Focusplaza-lid Rob Kusters kanshebber Versmarketeer 2013  10-04-2013

GENOMINEERDEN VERSMARKETEER VAN HET JAAR BEKEND

De verkiezing van Versmarketeer van het Jaar tijdens het VersEvent 2013 staat voor de deur. Een jury van tien marketingspecialisten selecteerde de negen genomineerden. Wie wordt de gepassioneerde en innovatieve opvolger van Harm-Jan van Dijk, initiatiefnemer Landmarkt en winnaar van 2012?

Versmarketeer van het Jaar is de verkiezing van de beste marketingspecialist van versproducten in vlees, vis, zuivel, AGF, sierteelt, brood en ijs. Wie vervulde een voortrekkersrol op het gebied van versmarketing? Tijdens het VersEvent 2013 krijgen negen genomineerden een podium om hun verhaal te vertellen. Vers is een overwegend merkloze productcategorie, waardoor het marketingspel meestal heel anders gespeeld moet worden. Er zijn zowel grote als kleine pioneers in vers die opvallen en daadwerkelijk ‘het spel veranderen'. Het belang van marketing in vers in binnen- en buitenland groeit, en daarmee ook de waarde van het vak Versmarketing.

VersEvent
Het VersEvent is dé ontmoetingsplek ter inspiratie en kennisuitwisseling voor ondernemers en marketeers in vers. Het evenement vindt plaats op 28 mei, op een toplocatie: de Lukkienstudio's in Ede, pal naast de A12 en in het kennishart van de Food Valley. Ede is de toekomstige vestigingsplaats van het World Food Center: een groots op te zetten kennis- en belevingscentrum rond de thema's voeding, duurzaamheid en gezondheid.

Wie wordt de winnaar?
Dit jaar koos de jury onder leiding van Vincent Deenen (Nima-Food & Agri en Grodan) negen genomineerden uit zestig kandidaten. De Versmarketeer van het Jaar 2013 staat op deze lijst:

  • Jaap Korteweg, directeur De Vegetarische Slager
  • Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen, oprichters We Canteen
  • Jan Klerken, directeur Scelta Mushrooms
  • Caroline van der Lande en Nikki Wiesman, oprichters De Buurtboer
  • Mathijs Visser, mede-eigenaar Streekbox
  • Nick Visser, commercieel directeur DGS Group
  • Rob Kusters, national account manager melkveehouderij en zuivelbedrijf Den Eelder
  • Gerco Mast, marketing manager Purple Pride
  • Frenkel Denie, marketing director branded FrieslandCampina    

FoodFocus Fresh-lid Rob Kusters behoort dus tot een van de kanshebbers. Wij feliciteren Rob van harte met deze nominatie!

Kijk voor meer informatie en deelname aan het VersEvent 2013 opwww.versmarketeer.nl 

Focusplaza nieuwsbrief april 2013  10-04-2013

Nieuwsbrief
April 2013
Hét ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen! Volg ons op
facebook facebook twitter linkedin
In deze nieuwsbrief

Vakdag DHZ - 24 april 2013: 
Een dag vol branche-inspiratie voor doe-het-zelvers

Netwerkgroep FoodFocus Experts in nieuw jasje:
Gewijzigde opzet voor de ondernemersclub van Focusplaza 

Retailadviseur Carin Frijters geeft mastercourse:
In 7 lessen 'De winkel als THEATER'

Maak kennis met een nieuw lid:
Marjan Maassen van Koninklijke Prins & Dingemanse 
bijt het spits af

JUMBO Food Markt Breda:
Is Nederland klaar voor het échte werk?

Agenda

3 april
Ledenbijeenkomst FoodFocus Business
15, 17, 18 april
TCC Store tours
17, 18, 19 april
Inspiratiereis FoodFocus Fresh
24 april
Vakdag DHZ
15, 16, 17 mei
Inspiratiereis FoodFocus Profs
16 mei
Ledenbijeenkomst FieldFocus Executives
22, 23, 24 mei
Inspiratiereis FoodFocus Executives

Focusplaza Nieuws



Vakdag DHZ

Nog meer dan anders is het overleven in de huidige markt. En deze tijden vragen om creativiteit en onderscheidend vermogen, ook in de DHZ-branche. Maar hoe doe je dat? En hoe houd je het hoofd boven water? Tijdens de Vakdag Doe-Het-Zelf krijg je handvatten om te overleven en hoor je van anderen hoe zij dat aanpakken. In samenwerking met de Raad van Advies hebben wij een verfrissend programma samengesteld dat aan ieders wensen kan voldoen, met als overkoepelend thema 'Overleven in roerige tijden...'.

Graag nodigen we jou uit voor de Vakdag Doe-Het-Zelf op woensdag 24 april 2013. Want ook tijdens deze vierde editie doe je weer inspiratie op tijdens opmerkelijke winkelbezoeken en word je op de hoogte gebracht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen de DHZ-branche. Op www.vakdagdhz.nl staan de omschrijvingen van de 3 routes en hoe de dag er precies uit gaat zien.    

Netwerkgroep FoodFocus Experts in een nieuw jasje
Goede raad is duur, wordt er weleens gezegd. Dat geldt echter niet voor raad die je van collega's krijgt. Niets is waardevoller dan goede raad die door ervaring is verkregen. De ledengroep FoodFocus Experts bestaat uit geselecteerde zelfstandig ondernemers die met al hun ervaring wat verder van de dagelijkse operatie binnen de supermarkt afstaan. In 2013 ligt de nadruk nog meer dan voorgaande jaren op actuele trends en ontwikkelingen en het gezamenlijk bezoeken van nieuwe initiatieven op het gebied van retail. Bovendien is de inspiratiereis naar het buitenland standaard aan het programma toegevoegd: een uniek extra moment om voorbij de eigen landsgrenzen inspiratie op de doen. Dit jaar reist FoodFocus Experts naar Rome. Benieuwd of deze groep wat voor jou is? Lees snel verder...

Retailadviseur Carin Frijters geeft mastercourse
Carin Frijters van CF Retail (bureau voor o.a. retailadvies, styling en merchandise) is retailadviseur en heeft meer dan 25 jaar ervaring in de innovatie van winkel-concepten. Ze is zodoende een vaste waarde voor Focusplaza en als begenadigd gastspreker weet ze keer op keer te prikkelen. Als geen ander weet Freijters hoe je een concept kunt vertalen naar de winkelvloer en de klant weet te verleiden tot aankoop. Nieuw is haar mastercourse ‘De winkel als THEATER' waarin ze deelnemers in 7 lessen leert een succesvol retailconcept neer te zetten. Focusplaza relaties komen in aanmerking voor een korting op deze cursus. Meer weten? Lees dan hier verder...

Maak kennis met onze nieuwe leden
Het netwerk van Focusplaza bestaat inmiddels uit ruim 230 leden afkomstig uit vrijwel alle gelederen binnen het bedrijfsleven. Retailers, fabrikanten, strategiebepalers en beleidsmakers, account-, category- of salesmanagers, zelfstandig ondernemers en ga zo maar door - allen zijn ze aangesloten bij één van onze negen netwerkgroepen binnen de food of DHZ. Niet voor niets zijn wij een ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen. Maar ken jij je collega Focusplaza-leden nu echt? Graag nemen we hier de gelegenheid om je kennis te laten maken met een (nieuw) lid. Wat beweegt hem of haar in het dagelijks leven, zowel op bedrijfsmatig als op persoonlijk vlak? Ontmoet Marjan Maassen van Koninklijke Prins & Dingemanse! Lees verder...


JUMBO Food Markt Breda
Vlak voor Pasen opende JUMBO in Breda een nagelnieuwe en gedurfde megasupermarkt, die de gevestigde retail op haar grondvesten deed schudden. De keten lanceerde in de 6.000 m2 tellende Foodmarkt voor het eerst een foodservice-concept. Het nabij het NAC-stadion gelegen paradepaardje van JUMBO herbergt een team van specialisten dat dagelijks bezig is om van verse seizoens- en streekproducten gerechten te maken. Van handgemaakte sushi en Italiaanse pizza, tot Hollandse streekgerechten, Aziatische curry's en soepen. KRO's Brandpunt volgde de Veghelse retailer in de aanloop naar de opening en maakte een korte documentaire, waarin o.a. Gerrit Grievink gevraagd werd naar zijn visie. Uitzending gemist? Kijk dan vooral hier....

Focusplaza BV | Postbus 324, 7000 AH Doetinchem | Tel: +31 (0)315 346144 | E-mail: info@focusplaza.nl
Algemene voorwaarden

Zuivelboerderij den Eelder valt in de prijzen  21-03-2013

Volle Boerenyoghurt van zuivelboerderij den Eelder is uitgeroepen tot de lekkerste van heel Nederland.

Tijdens de Cum laude verkiezing voor "Echte Boerenkaas en zuivel" is Focusplaza-lid den Eelder op donderdag 14 maart 2013 met de Volle Boerenyoghurt overtuigend winnaar geworden van de 1e prijs in de categorie yoghurt en door de vakjury beoordeeld met een 9.5 als eindcijfer. Bij de verkiezing van het lekkerste zuivelproduct van de boerderij gaat het écht om de smaak. In 2011 is den Eelder reeds in de prijzen gevallen met de Echte Boerenkarnemelk en uitgeroepen tot allerlekkerste.

De Volle Boerenyoghurt van den Eelder is door de smaakdeskundigen in de vakjury omschreven als een juweeltje onder de inzendingen met een mooi witte, lekker dikke yoghurt met een ongeëvenaarde frisse smaakbeleving afgerond met een toefje fantasie.

Echte Boerderijzuivel is sinds 2009 herkenbaar aan een keurmerk. Het is zuivel die echt op de boerderij is bereid, met de melk van de eigen veestapel. Op de boerderij is de gehele keten, van melkvee tot eindproduct, in één hand. Het keurmerk is een initiatief van de Bond voor Boerderijzuivelbereiders en voor het gebruik gelden strenge regels, uiteraard ook voor kwaliteit en hygiëne.

Zuivelboerderij den Eelder van Ernst en Jacomine van der Schans is gevestigd in Well (Gld.).

Lees hier meer...


Video impressie webinar online!  14-03-2013

Onlangs heeft Focusplaza een webseminar gehouden voor de C1000-ondernemers die aan de vooravond staan van ingrijpende formulewijzigingen. Veranderingen die een grote impact kunnen hebben op de ondernemer zelf, maar ook op zijn team. 

Veel ondernemers hebben zich inmiddels uitvoerig verdiept in de financiële concequenties van de nieuwe situatie, maar hebben nog nauwelijks zicht op de mogelijke gevolgen voor  hun rol als manager.  

Via een korte video impressie bieden we geïnteresseerden de mogelijkheid om snel kennis te maken met eventuele valkuilen en kansen die een formulewijziging met zich mee kan brengen. 

Lees verder...


De Vakdag DHZ, een dag vol branche-inspiratie  23-01-2013

Op woensdag 24 april is het weer zover! Dan organiseert Focusplaza de vierde editie van de Vakdag Doe-Het-Zelf - hét branche event voor ondernemers, bedrijfsleiders en beleidsmedewerkers op retail hoofdkantoren werkzaam in de tuin- en DHZ-branche.

Inspirerende routes vol vernieuwingen en trends
Stap in en maak samen met collega's kennis met recent geopende winkels, pilotstores en spraakmakende formules. Ook dit jaar belooft het weer een inspirerende dag te worden.

Raad van Advies
Nieuw dit jaar is de Raad van Advies. Deze bestaat uit:

  • Patrick Beemsterboer, zelfstandig ondernemer BEKU, Verf & Wand
  • Niels van Engeldorp Gastelaars, zelfstandigondernemer Formido Albrandswaard & Spijkenisse
  • Hans Hortensius, General Manager KlusWijs
  • Marcel Filippo, zelfstandig ondernemer Multimate Sassenheim
  • Ad Degenkamp, Operations Manager Van Neerbos Bouwmarkten
  • In samenwerking met de Raad van Advies hebben we een programma opgesteld dat een variatie biedt van pakkende sprekers, inspirerende praktijkvoorbeelden en het opdoen van kennis. We houden het programma nog even geheim, maar zorg dat u erbij bent! Het belooft wederom een geweldige dag te worden.

    Vakdag DHZ - hét branche event voor ondernemers, bedrijfsleiders en beleidsmedewerkers op retail hoofdkantoren werkzaam in de tuin- en DHZ-branche.

    Meld je nu aan en profiteer!
    Als lid van Focusplaza of abonnee van het vakblad MIX ontvang je een korting van € 10,- op het inschrijfgeld. Klik hier om jezelf direct in te schrijven en noteer de Vakdag Doe-Het-Zelf op 24 april alvast in uw agenda.

    Meer informatie kun je vinden op: www.vakdagdhz.nl.

    RetailFocus, een helder zicht op de ontwikkelingen in retail en foodservice...   23-01-2013

    Supermarktorganisaties en fabrikanten staan voor de uitdaging om de snel veranderende consumentenmarkt te blijven voorzien van aantrekkelijke producten en diensten. Dat vraagt om overzicht en inzicht. Daarom zetten we tijdens RetailFocus de belangrijkste ontwikkelingen in de foodbranche voor je op een rijtje.

    • Hoe krijg je snel een helder zicht op de ontwikkelingen in retail en foodservice?
    • Welke (internationale) winkels inspireren de Nederlandse markt?
    • Wat gebeurt er op het gebied van private labels ontwikkelingen?
    • Hoe worden trends al dan niet succesvol vertaald naar toegevoegde waarde?

    Deze en andere vragen staan centraal tijdens een ééndaags praktijkseminar op donderdag 14 maart. Aan de hand van honderden voorbeelden uit binnen- en buitenland geven retaildeskundigen Gerrit Grievink en Jan Willem Grievink je in één dag een helder beeld van de (internationale) retailontwikkelingen.

    RetailFocus, iets voor jou of een collega?
    RetailFocus is een waardevolle introductie op de foodmarkt voor nieuwe medewerkers op alle disciplines binnen de retail, industrie en foodservice. Maar ook voor degenen die al langer actief zijn in de branche zet deze dag aan tot verder kijken en beter zien.

    Meld je nu aan en profiteer!
    Als lid van Focusplaza ontvang je een korting van € 50,- op het inschrijfgeld.
    Uit ervaring kunnen we melden dat snelheid geboden is, want in verband met het interactieve karakter is er slechts plaats voor maximaal twaalf deelnemers. Er is dus veel ruimte voor specifieke vragen.

    Klik HIER voor meer informatie en om jezelf (of een collega) in te schrijven.

    Focusplaza feliciteert PLUS-ondernemer en Focusplaza-lid Pel 't Lam  11-01-2013

    Focusplaza-lid en supermarktondernemer Pel ‘t Lam heeft de verkiezing van de Ondernemer van het Jaar in weekblad De Stem van Dordt gewonnen. In de laatste uitgave van 2012 De Stem van het Jaar was deze verkiezing opgenomen. Een groot aantal Dordtse ondernemers presenteerde zich uitgebreid in dè krant van Dordrecht.

    Daaraan was meteen een verkiezing verbonden en er werd in de afgelopen weken uitgebreid gestemd. Veel Dordtenaren wilden laten weten wie volgens hen de titel Ondernemer van het Jaar kan dragen.

    Eigenaar Pel ‘t Lam en zijn vrouw Winanda werden vrijdag 11 januari uitgebreid in het zonnetje gezet. Al meteen kwamen de eerste feestboeketten binnen van andere ondernemers die Pel ‘t Lam en zijn medewerkers feliciteren. Ook per email en van klanten in de winkel kreeg het ondernemende echtpaar meteen veel felicitaties.

    "Wij zijn hier enorm trots op en ook dankbaar dat het winkelend publiek zo uitgebreid op ons gestemd heeft", is de eerste reactie van Pel ‘t Lam. Samen met Winanda is hij inmiddels 17 jaar actief met de Plus ‘t Lam supermarkt aan de Dubbelsteijnlaan West 92 in Dubbeldam en in winkelcentrum Bieshof in Stadspolders.

    "Deze prijs is vooral de verdienste van de beide teams van medewerkers in onze twee supermarkten. Zij staan altijd voor onze klanten klaar en als het nodig is wordt er extra inzet getoond en dat extra stapje gezet. Dat waarderen de klanten en daar zijn wij natuurlijk heel blij mee", aldus Pel ‘t Lam.

    Hij heeft in de loop der jaren veel opgebouwd en talloze acties op touw gezet. "Naast de landelijke acties van Plus supermarkt hebben wij geregeld eigen speerpunten. Komende week gaat de sponsoractie voor Dordtse clubs en verenigingen weer van start onder het motto: Spek uw clubkas! Er is dit jaar 24.000 euro beschikbaar voor de Dordtse clubs", aldus Pel ‘t Lam. Ook worden komende week extra acties opgezet om de klanten bij de feestvreugde te betrekken. "Wij vieren deze verkiezing samen met onze klanten", aldus Pel ‘t Lam.

    Bron: De Stem van Dordt.

    Wij feliciteren Pel en Winanda 't Lam van harte met deze prachtige prestatie!

    Bezoek What's going on in Retailing?! met aantrekkelijke korting  11-01-2013

    Ook dit jaar is Focusplaza partner van het 22e jaarcongres What's going on in Retailing?! Als Focusplaza-lid kun je daarom met een aantrekkelijke korting deelnemen aan het grootste strategische retailcongres van Nederland.

    Wat kunt u leren van Game Changers uit de UK, Duitsland, België en Turkije?

    De 22e editie van het congres What's going on in (R)etailing?! staat in het teken van "The future = Omni-channel". Het congres is al 22 jaar hét jaarlijkse ontmoetingspunt tussen fabrikant en retailer.

    Wilt u weten hoe u als fabrikant of retailer uw klant 24/7 omni-channel kunt bereiken?

    U hoort het van o.a.:
    * 20.20, Marks & Spencer en Waitrose: innovatief retailen in de UK
    * Marktplaats, Kieskeurig & Google: doorbraak van de tablet
    * Zalando, Modomoto & mymuesli: new business cases uit Duitsland
    * Mobile Vikings & Migros: verrassende verhalen uit België & Turkije
    * Coolblue & Philips Consumer Lifestyle: succesvolle vernieuwing

    Kortom: innovaties, inspiratie en nieuwe business cases uit binnen- en buitenland! Lees meer...

    Focusplaza feliciteert leden met het behalen van Industributie-prijzen  09-01-2013

    Afgelopen dinsdag 8 januari werd in Grand Hotel Huis ter Duin in Noorwijk voor de 25-ste keer het Industributie Diner gehouden. Tijdens dit prestigieuze branche-diner werden de uitslagen van het Industributie rapport 2013 gepresenteerd.

    Evenals voorgaande jaren vielen ook nu weer veel Focusplaza-leden in de prijzen. Zij scoorden allen hoog op de diverse onderdelen in de samenwerking tussen handel en industrie. Op het podium verschenen onder andere Albert Heijn, Bonduelle, Chiquita, Coca Cola, Danone, Dr Oetker, Pepsico, Plus Retail en Nestlé.

    Namens het gehele Focusplaza-team feliciteren we deze bekroonde leden van harte met het behaalde resultaat in hun categorie en natuurlijk in het bijzonder Albert Heijn en Pepsico die dit jaar de felbegeerde hoofdprijzen in ontvangst mochten nemen.

    Focusplaza wenst iedereen een fantastisch 2013!  21-12-2012

    Beste leden, relaties en vrienden,

    Het jaar zit er weer bijna op en dan breekt traditioneel ook weer het moment aan om een Kerstgroet te schrijven voor onze leden en relaties. Ik vind dat iedere keer weer een lastige klus. Je wilt niet vervallen in allerlei clichés, maar toch ook wel iets delen van hetgeen je in het afgelopen jaar als leerzaam of waardevol hebt ervaren.

    Terwijl ik hierover na zit te denken, luister ik naar muziek van het Oegandees kinderkoor Mwangaza. Zoals velen van jullie wellicht weten besteed ik vanuit Uganda Childcare Foundation een deel van mijn tijd aan projecten voor onze ruim 600 adoptie (wees)kinderen in Oeganda. Eens in de drie jaar komen circa 30 van deze kinderen naar Nederland om hier op scholen, in kerken en op veel andere plaatsen te vertellen en te zingen over hun leefomstandigheden. Een bestaan vol onzekerheid, armoede, verdriet en pijn. Maar ook een leven met hoop, omdat deze kinderen ervaren hebben dat er iemand is die om hen geeft. Soms iemand in een ver land, die ze niet persoonlijk kennen, maar waarvan ze wel weten dat deze om hen geeft. Die wetenschap geeft hen hoop en houvast in moeilijke omstandigheden.

    Mwangaza betekent in het Swahili  "Stralend Licht" en daarmee is eigenlijk ook wel een mooie brug geslagen naar Kerst. Want dit is toch traditioneel een feest van Licht, Liefde en Vrede. Begrippen die in deze donkere, economische en individualistische wereld soms ver te zoeken zijn. Toch wens ik jullie dat in grote mate toe in 2013. Dat er altijd weer licht zal schijnen in donkere en uitzichtloze situaties, dat er vrede is in de omgeving waar je actief bent, maar vooral ook in jezelf, omdat je beseft dat jij en anderen waardevol voor elkaar zijn. En natuurlijk veel liefde, omdat een mens gewoon niet zonder kan. 

    Vanuit Focusplaza willen we in het komend jaar graag weer een steentje gaan bijdragen aan waardevolle en leerzame momenten. Bruggen bouwen tussen mensen die belangrijk zijn voor elkaar. Op zakelijk gebied, maar ook omdat ze geïnteresseerd zijn in elkaar. Dat blijft iets bijzonder waardevols. We steken veel tijd en energie in ons werk en dat krijgt alleen maar meer betekenis als zich dat niet alleen vertaalt in zakelijk succes. Want dat zakelijk succes zal voor velen het komend jaar niet vanzelfsprekend zijn.

    De mensen van Focusplaza (Annemarie, Marielle, Michiel, Lydia, Marjo, Marleen, Wim, Walter, Sharon, Marga, Henrike en Gerrit) wensen je dan ook bijzonder fijne feestdagen en vooral een inspirerend en mooi nieuw jaar toe. Wij geloven dat we ook in 2013 succesvoller en betekenisvoller zaken kunnen doen als we elkaar kennen en begrijpen.

    Bedankt voor de prettige samenwerking en het gestelde vertrouwen in 2012. 

    We kijken er naar uit deze in het nieuwe jaar voort te zetten.

    Namens het gehele Focusplazateam,

    Gerrit Grievink,

    Ps: In 2013 komt Mwangaza weer naar Nederland. We zullen je op de hoogte houden van hun tournee-data, zodat je hun "Stralend Licht' persoonlijk kunt ervaren. 


    Samenwerking tussen BrandFuel en Focusplaza op nieuwe leest geschoeid  02-01-2013

    De samenwerking tussen BrandFuel en Focusplaza inzake het gezamenlijk organiseren van Retail Shock - een uniek reizend congres voor retailers én fabrikanten - zal in 2013 doorlopen, maar de werkwijze wordt aangepast.

    Focusplaza heeft recent haar strategie aangepast waarbij naast bestaande activiteiten, de aandacht ook op de samenwerking met partner Zenith training & consultancy wordt gericht.

    Focusplaza blijft Retail Shock echter actief ondersteunen en promoten.

    Retail Shock is in 2012 voor het eerst georganiseerd en kende een succesvolle start met een 2-daags reizend congres met FormuleMasters Game naar Berlijn en leverde unieke concepten op.

    BrandFuel staat ook in 2013 op 4 en 5 juni weer garant voor een enerverend reizend congres met als bestemming het trendy Londen met al zijn vernieuwende retailformats.

    Meer informatie over Retail Shock London? Kijk op www.retailshock.nl

     

    Retail Shock Breda: geslaagde dag met verrassende winnaar  29-11-2012

    Op 27 november jl. verzamelden zich tijdens de Focusplaza Visiedag 140 food, DHZ en drogmetica professionals in het statige Grand Theatre van Breda voor een spetterende FormuleMasters Game: Retail Shock Breda. Tijdens deze unieke mix van congres, masterclass en workshop voor alle disciplines in retail en industrie, werden in teamverband vergeten merken nieuw leven ingeblazen. En dat leverde verrassende uitkomsten op. Uiteindelijk werd de oude Schuitema-formule CENTRA dusdanig aangepakt dat dit team met de winst naar huis ging.

    Lees verder...

    Dag brainstormen leidt tot 13 nieuwe retailformules  29-11-2012

    Goed nieuws: de oude Schuitema-formule Centra wordt nieuw leven ingeblazen. Ondersteund door de pay off ‘Supermarkt en meer' ontstaat een laagdrempelige servicewinkel. De supermarkt toont vele trekjes van de randstedelijke formule Marqt, maar richt zich tegelijkertijd op een bredere shopperdoelgroep die gevoelig is voor service en dienstverlening. Vooralsnog bestaan de plannen uitsluitend op papier, maar het valt niet uit te sluiten dat Centra ooit opnieuw zijn deuren opent.

    Tot zover deze droomplannen. In werkelijkheid is dit Centra-voornemen de uitkomst van een creatieve dag brainstormen die werd georganiseerd door Focusplaza en BrandFuel. Deze Retail Shock-happening, die 27 november in Brede werd gehouden, bestaat uit een mix van theoretische inspiratie en een praktijkwandeling door de stad. Aan de hand hiervan konden de ruim 140 deelnemers de opgedane indrukken in werkteams uitwerken tot concrete voorstellen.

    Lees verder...

    Karwei Mijdrecht Beste Karwei van Nederland  23-11-2012

     

    Voor de tweede keer op rij is Karwei Mijdrecht uitgeroepen tot de Beste Karwei van Nederland. Dit is dinsdag 20 november bekend geworden.

    De Mijdrechtse bouwmarkt versloeg de Karwei-vestigingen in Ter Apel en Steenbergen. Karwei organiseert deze wedstrijd jaarlijks in samenwerking met Focusplaza om de medewerkers van alle bouwmarkten te stimuleren.

    Wij feliciteren Karwei Mijdrecht met deze knappe prestatie!

    Benieuwd wat Focusplaza op het gebied van winkelcompetities voor uw organisatie kan beteken? Lees hier verder...

     

    Nieuwsbrief editie 2-2012  15-11-2012

    Nieuwsbrief
    November 2012
    Hét ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen! Volg ons op
    facebook facebook twitter linkedin
    In deze nieuwsbrief
    Londen, kersthoofdstad van Europa: 
    Sfeerproeven bij de ultieme consumentenverleider 

    Retail Shock Breda:
    Combineer het theoretische van een congres en masterclass met het praktische van een workshop

    1 miljard mensen op Facebook:
    Vergroot je netwerk en sluit je aan

    Focusje:
    Maandelijkse column van retailexpert Gerrit Grievink 

    Nieuwe leden:
    Een hartelijk welkom voor nieuwe Focusplaza-leden
    Agenda

    14 november 
    Ledenbijeenkomst FoodFocus Business
    15 november
    RetailFocus
    15 november
    Ledenbijeenkomst FieldFocus Executives
    27 november
    Retail Shock Breda- Focusplaza visiedag
    4 december
    Bedrijfsbezoek FoodFocus Executives
    7 december
    Ledenbijeenkomst FoodFocus Experts
    11 december
    Ledenbijeenkomst FieldFocus Business

    Focusplaza Nieuws



    Londen, kersthoofdstad van Europa!
    Met de feestdagen binnen handbereik is het de hoogste tijd om sfeer te proeven in een stad die uitblinkt op het gebied van consumentenverleiding. Waar anders kan dat beter dan in Londen, de metropool die bruist van energie. De Britten verstaan de kunst van het verleiden als geen ander en beginnen al vroeg in het jaar met de voorbereidingen op kerst. Sprankelend verlichte straten en sprookjesachtige etalages dragen bij aan een onvergetelijke sfeer, waar wij als nuchtere Nederlanders nog iets van kunnen leren. De hippe design stad is een walhalla van retail ideeën waar de nieuwste concepten worden getest. Focusplaza reist daarom op 11 december a.s. naar de Britse hoofdstad om inspiratie op te doen op het gebied van beleving op en rondom de winkelvloer. En jij kunt met ons mee! Lees hier verder...

    Retail Shock Breda op 27 november a.s.
    Welke impulsen hebben traditionele merken, formules en concepten nodig om weer top of mind te worden bij shoppers? Tijdens de Focusplaza visiedag op 27 november a.s. beantwoorden we die vraag. Retail Shock Breda combineert het theoretische van een congres en masterclass met het praktische van een workshop. Topsprekers en branchekenners zullen hun expertise met ons delen. Inleiders zijn onder andere: merkendeskundige Rik Riezebos, ondernemer Menno Beker, oud-commercieel manager IKEA Nederland Wim van Haaften en Trendbox-directeur Goos Eilander. Nog niet ingeschreven? Pak nu je kans! Lees hier verder...

    1 miljard mensen op Facebook
    De cijfers liegen er niet om. In oktober bereikte Facebook een niet te evenaren record: één miljard gebruikers zijn maandelijks actief! Bovendien gebruiken circa 600 miljoen van de één miljard smartphonebezitters het medium ook mobiel. En van elke zeven minuten online wordt één minuut aan Facebook besteed. Het behoeft daarom eigenlijk geen uitleg waarom Facebook niet alleen een vrienden-netwerk is, maar ook een interessant platform voor het bedrijfsleven. Met een paar slimme klikken vergroot je als bedrijf niet alleen je netwerk, het geeft je ook een prachtig communicatie- en servicekanaal. Benieuwd naar Focusplaza op Facebook? 'Like' ons hier...

    FocusJe 
    Gerrit Grievink, algemeen directeur van Focusplaza, schrijft maandelijks de column ‘FocusJe 'in het vakblad Levensmiddelenkrant. Deze rubriek belicht bijzondere retailontwikkelingen in het buitenland. Samen met merkartikelfabrikanten en retailers bezoekt en analyseert Grievink jaarlijks meer dan 300 winkels in binnen- en buitenland. In zijn meeste recente bijdrage belicht hij het fenomeen 'story telling' in de supermarkt, waarbij prachtige communicatiemiddelen de consument moeten overtuigen van de oorsprong van het product. En dat allemaal om mee te gaan in de trend van bezorgd welzijn. Maar hoe authentiek zijn die winkels nu eigenlijk echt?  Lees verder...

    Nieuwe leden 
    Het netwerk van Focusplaza breidt zich uit. Dus grijpen we de kans om onze nieuwe leden een warm welkom te wensen: Sander Nieuwenhuis (JTI), Peter Koelewijn (Mayonna), Arthur Weggeman (Atab BV), Roald Koster (C1000 Loenen), Bart Cox (Cox Holding), Erik Koppenberg (Iglo), Rob Veltink (Jumbo Nijkerk), Dennis de Wilde (De Zuivelmaatschappij), Marjan Maassen (Kon. Prins & Dingemans), Wout van Es (Fruit World), Jurgen Banken (Banken Champignons) en Susanne Smeding (Smeding Groenten en Fruit) zijn met hun kennis en ervaring een waardevolle toevoeging voor het netwerk. Een aantal van hen persoonlijk ontmoeten? Dat kan, op 27 november tijdens Retail Shock Breda! Nog geen lid van Focusplaza? Juist door het openstaan voor en het delen van elkaars visie, brengen onze leden met elkaar de gehele branche naar een hoger niveau. Lees verder...
    Focusplaza BV | Postbus 324, 7000 AH Doetinchem | Tel: +31 (0)315 346144 | E-mail: info@focusplaza.nl
    Algemene voorwaarden

    DEEN Supermarkten wint Vakjuryprijs Beste Winkelketen  15-11-2012

    Op 14 november jl. heeft DEEN Supermarkten de Vakjuryprijs Beste Winkelketen gewonnen tijdens de 17e editie van het ING Retail Jaarprijs Gala.

    De vakjury kende de prijs voor de Beste Winkelketen toe aan DEEN Supermarkten. Volgens
    de jury vindt DEEN een uitstekende balans tussen prijs en kwaliteit, en zijn de winkels
    onderscheidend. Dit onder andere door een geweldig aanbod van bloemen en planten. DEEN
    onderscheidt zich verder door als eerste supermarkt de plofkip in de ban te doen en te
    kiezen voor het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming.

    Focusplaza feliciteert haar leden Henk Kessen en Joost Deen van DEEN Supermarkten van harte met deze prachtige prestatie!

     

    (bron: Adformatie)

    Retail Shock geeft nieuwe impuls aan shopperverleiding  06-11-2012

    Door Shopper Marketing Update.

    Welke impulsen hebben traditionele merken, formules en concepten nodig om weer top of mind te worden bij shoppers? Dat is de belangrijkste vraag die centraal staat tijdens Retail Shock, die 27 november voor de eerste keer plaatsvindt in Nederland. Plaats van handeling is het Grand Theatre in Breda. De dag wordt aan het begin geïnspireerd door een inleiding van verschillende deskundigen, maar het is vooral te doen om de prakijkervaring. Na een trendsafari door de stad Breda, moeten de opgedane indrukken in werkteams worden uitgewerkt tot concrete plannen.

    In aanloop hiertoe vond eerder dit jaar Retail Shock plaats in Berlijn. "Nu dus voor het eerst in Nederland, in Breda", vertelt Michiel Korsten, commercieel directeur van organisator Focusplaza. "Een leuke bijkomstigheid is dat Breda net is uitgeroepen tot de zevende stad van Europa waar je het beste kunt kerstshoppen." Volgens stedentrip.com scoort Breda daarmee beter dan steden als Parijs (9), Lille (8) en Düsseldorf/Oberhausen (10). Michiel: "Retail Shock is de invulling van de jaarlijkse inspiratiedag van Focusplaza. Samen met BrandFuel hebben we een ontzettend leuk programma ontwikkeld: de Trendsafari en een reallife spel, de FormuleMastersGame."

    Programma
    Retail Shock is een combinatie van congres, workshop, winkeltour en masterclass. In de ochtend spreken deskundigen als Rik Riezebos over merkenbouwen, Wim van Haaften over retailconcepten en Menno Beker over innovatie. 's Middags gaan de deelnemers op Trendsafari door Breda, samen met Goos Eilander. Vervolgens komen ze in kleinere werkteams bij elkaar om na te denken over hoe een oud concept, product of winkelformule weer interessant kan worden. Budget en tijd zijn voor elk team hetzelfde. De teams hebben de mogelijkheid om ter plekke expertise in te kopen van diverse experts op het vlak van bijvoorbeeld marketing, concept en design. "Dit ‘tanken van kennis' gaat echter wel af van het budget", licht Michiel het FormuleMastersGame-spel toe.

    Beste idee
    De vraag aan het einde van de dag is: welk team heeft het beste idee. Een Trendbox-consumentenpanel van ruim 1000 mensen buigt zich hierover. De drie beste ideeën gaan vervolgens in een pitch en uiteindelijk levert dit één winnaar op. "Om een idee te geven: in juni dit jaar in Berlijn won het idee van het team dat voor het chocolademerk Kwatta nieuwe gebruiksmomenten had bedacht, met de nadruk op convenience: chocolade als boterhambeleg, drank, reep, lolly en maaltijdcomponent.

    Vernieuwend
    Michiel: "Deze formule van kennis en praktijk spreekt alle drie de geledingen binnen onze netwerkgroepen aan: de retailers, de fabrikanten en de ondernemers. Op een vernieuwende en efficiënte manier doen ze kennis op én krijgen ze feedback van zowel experts als van een groot consumentenpanel vanuit Trendbox. Bovendien leidt deze vorm van de dag tot interessante nieuwe netwerken en contacten. En dat is precies de doelstelling van Focusplaza: vraag en aanbod bij elkaar brengen om elkaar te inspireren en van elkaar te leren."

    Klik HIER voor meer informatie en aanmelden.

    Nieuwsbrief editie 1-2012  03-10-2012

    Nieuwsbrief
    Oktober 2012
    Het ontmoetingsplatform voor mensen die durven delen! Volg ons op
    facebook facebook twitter linkedin
    In deze nieuwsbrief
    Retail Shock 2012:
    Retail Shock is mix van congres, masterclass en workshop

    Focusplaza LinkedIn groep:
    Vergroot je netwerk en sluit je ook aan

    RetailFocus:
    Snel een helder zicht op ontwikkelingen in de retail

    Focusje:
    Maandelijkse column van retailexpert Gerrit Grievink

    Tariefwijziging:
    Overheid verhoogt btw-tarief per 1 oktober 2012
    Agenda

    10 oktober
    Ledenbijeenkomst FoodFocus Fresh
    31 oktober
    Ledenbijeenkomst FoodFocus Executives
    7 november
    Ledenbijeenkomst FoodFocus Profs
    8 & 9 november
    Buitenlandreis FoodFocus Experts
    14 november
    Ledenbijeenkomst FoodFocus Business
    15 november
    RetailFocus
    27 november
    Retail Shock - Focusplaza visiedag

    Focusplaza Nieuws


    Retail Shock 2012
    De moderne consument krijgt per dag vijfduizend (commerciële) signalen te verwerken. Hoe kun je je als merk, product of winkelformule in die maalstroom onderscheiden? Tijdens de Focusplaza visiedag op 27 november a.s., die geheel in het teken staat van Retail Shock, vinden we antwoord op die vraag. Retail Shock is een unieke mix van congres, masterclass en workshop (inclusief FormuleMasters© Game en TrendSafari) voor alle disciplines in de retail en industrie! Directieleden, product- en accountmanagers, (trade)marketeers en ondernemers uit food, DHZ en drogmetica begroeten een keur aan topsprekers uit verschillende disciplines die hen bijspijkeren over de laatste trends op het gebied van merkbouwen, productinnovatie en -introductie en formuleontwikkeling. Ga de uitdaging aan en blaas een oud merk of product nieuw leven in! Lees hier verder...

    Focusplaza LinkedIn groep
    Sinds augustus 2008 is Focusplaza ook actief op het online platform LinkedIn. Inmiddels hebben ruim 230 leden zich aangemeld voor deze (besloten) groep. Het doel van Focusplaza op LinkedIn is - naast netwerken - ook het delen van kennis. En daarvoor geldt: hoe meer leden, hoe meer expertise gedeeld kan worden. Benieuwd naar de mening van een collega? Start dan eens een discussie. Daarnaast kun je via onze Focusplaza-groep ook vacatures plaatsen, projecten delen en (product)promoties onder de aandacht brengen. Handig, want die deel je dan met een grote groep professionals. Zo zie je dat Focusplaza op LinkedIn ook bijdraagt aan het vergroten van je netwerk. Nog geen lid? Meld je aan!

    RetailFocus op 15 november a.s.
    Hoe krijg ik snel een helder zicht op de ontwikkelingen in de retail? Welke winkels inspireren de Nederlandse markt? Wat gebeurt er op het gebied van private labels? Hoe worden assortimenten gepresenteerd? Wie levert de beste inspiratie voor instore communicatie? Aan de hand van presentaties van retaildeskundigen Gerrit Grievink en Jan Willem Grievink met honderden voorbeelden uit binnen- en buitenland krijg je in één dag een helder beeld van de internationale retail. Een bron van inspiratie voor alle disciplines binnen de retail, industrie en foodservice! Lees verder...

    FocusJe
    Gerrit Grievink, algemeen directeur van Focusplaza, schrijft maandelijks de column ‘FocusJe 'in het vakblad Levensmiddelenkrant. Deze rubriek belicht bijzondere retailontwikkelingen in het buitenland. Samen met merkartikelfabrikanten en retailers bezoekt en analyseert Grievink jaarlijks meer dan 300 winkels in binnen- en buitenland. In zijn meeste recente bijdrage belicht hij de biologische formule Denn's, die hij in het Duitse Krefeld bezocht. Met circa 100 filialen in Duitsland en Oostenrijk kan deze keten de concurrentie met een doorsnee supermarkt prima doorstaan, maar qua invulling hebben ze Grievink niet overtuigd. Lees verder...

    Tariefwijziging
    De Nederlandse overheid heeft per 1 oktober het normale btw-tarief verhoogd van 19% naar 21%. De diensten van Focusplaza vallen onder dit btw-tarief. Meer informatie over deze maatregel vind je hier. Ondanks het nieuwe btw-tarief en de sterk gestegen locatie- en vervoerskosten heeft Focusplaza het lidmaatschapsgeld op een zeer aantrekkelijk niveau weten te houden. Bovendien is het lidmaatschap in veel gevallen fiscaal aftrekbaar, dus wellicht een goede reden om nog een collega of relatie uit te nodigen om samen met jou en andere Focusplaza-leden te ontdekken hoe belangrijke trends kunnen worden omgezet naar toegevoegde waarde voor producten en diensten. Lees verder...
    Focusplaza BV | Postbus 324, 7000 AH Doetinchem | Tel: +31 (0)315 346144 | E-mail: info@focusplaza.nl
    Algemene voorwaarden

     

    Belgische ondernemers op inspiratietour in Nederland  24-08-2012

    Eind juni vertrok een delegatie van Belgische zelfstandige supermarktondernemers voor een inspiratietoer naar Nederland. De delegatie bezocht drie supermarkten - Landmarkt, DEEN en Marqt - achtereenvolgens in Amsterdam, Heemskerk en Den Haag. De ondernemers gingen na welke trends toonaangevend zijn op de Nederlandse foodretailmarkt en hoe hun Nederlandse collega's met deze trends omgaan. 


    Retailkenner Gerrit Grievink van Focusplaza zorgde voor een gedetailleerde schets van de markt én van de hoofdrolspelers. Luc Hubert van Retail Square tekende voor de organisatie.

    Bekijk hier het fotoverslag...   

     

    Video, verslag en foto's Independence Day online!  13-07-2012

    Focusplaza organiseerde in samenwerking met een Raad van Advies: de Independence Day- hét inspiratiemoment voor zelfstandig ondernemers. Even afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen om te ontdekken, te leren, geïnspireerd te raken en te netwerken. De 1e editie van de Independence Day vond dit jaar plaats op woensdag 4 juli 2012.



    Klik HIER om het verslag van deze dag te lezen

     

    Foto's Master College EMTE online   09-05-2012

    Afgelopen dinsdag 8 mei organiseerde Focusplaza, in samenwerking met EMTÉ Supermarkten, een Master College voor directie, (trade)marketing, sales, product- en accountmanagement. Wat zijn de kaders waarbinnen EMTÉ wil opereren? En wat verstaan zij onder een optimale samenwerking met fabrikanten/leveranciers? Deze en andere vragen stonden centraal tijdens het ééndaagse praktijkseminar met EMTÉ.

    Johan van Heerebeek en Rob van Herpen gaven deze dag in een interactieve sessie inzicht in haar filosofie en strategie.

    Als onderdeel van het programma brachten de deelnemers een ‘werkbezoek' aan de vestigingen in Veghel en Sint Oedenrode.

    Klik HIER om de foto's van deze dag te bekijken.

    Foto's Master College HORNBACH online!  26-04-2012

    Afgelopen dinsdag 24 april organiseerde Focusplaza, in samenwerking met HORNBACH Nederland, een Master College voor directie, (trade)marketing, sales, product- en accountmanagement. Wat zijn de kaders waarbinnen HORNBACH wil opereren? En wat verstaan zij onder een optimale samenwerking met fabrikanten/leveranciers? Deze en andere vragen stonden centraal tijdens het ééndaagse praktijkseminar met HORNBACH.

    Evert de Goede en Henk Bakker gaven deze dag in een interactieve sessie inzicht in haar filosofie en strategie.

    Als onderdeel van het programma brachten de deelnemers een ‘werkbezoek' aan de vestigingen in Alblasserdam en Breda.

    Klik HIER om de foto's van deze dag te bekijken.

    Focusplaza feliciteert de winnaars Supermarkt van het Jaar 2012  28-03-2012

    NIJKERK - De Albert Heijn van ondernemer Erik Banus in Appingedam mag zich de komende twee jaar Supermarkt van het Jaar noemen. De AH troefde formulegenoot Koornneef in Naaldwijk en de Jumbo in Hilversum af tijdens de verkiezing in Nijkerk. CoopCompact Oldengarm in Coevorden legde beslag op de titel Buurtsupermarkt van het Jaar.

    AH Banus, ooit onder vader Abel de eerste AH-franchiser in Nederland, deed als wildcard mee aan de verkiezing. De prijs blijft daarmee in dezelfde provincie als de afgelopen twee jaar toen Jumbo Euroborg in Groningen de kampioen was. Die laatste winkel mag zich opvallend genoeg de komende twee jaar wel profileren als de Beste Supermarkt van Groningen. De winkel doet veel aan proeven en beleven in de winkel en vormde een inspiratie voor de jongste formule-ontwikkelingen bij Albert Heijn.

    Feest voor ondernemers
    De Albert Heijn van ondernemer Koornneef in Westland, Naaldwijk eindigde in de verkiezing op de tweede plaats, terwijl de Jumbo van ondernemer Carl van Dam, onder de Super de Boer-vlag in 2006 nog kampioen, op de derde plaats eindigt. Daarmee blijft de Supermarkt van het Jaar een duidelijk feest voor winkels die door ondernemers worden gerund. Het is de derde keer in de geschiedenis van de verkiezing dat een AH tot de beste werd gekozen. Vier jaar geleden won de AH van de familie De Jong in Boxtel, terwijl in 1990 AH Heijmans in Malden de titel in de wacht sleepte.

    Riekus en Gea
    De CoopCompact van de familie Oldengarm in Coevorden werd in januari van dit jaar al gekozen tot de beste binnen de eigen formule en sleepte dinsdag ook de titel van Buurtsupermarkt van het Jaar binnen. Het ondernemersechtpaar Riekus en Gea Oldengarm nam de winkel in 1984 over toen deze nog onder de Vivo-vlag fungeerde. Via Spar en E-Markt zijn ze uiteindelijk bij CoopCompact terechtgekomen.

    Weer op het podium
    Het is de vierde verkiezing op rij dat een CoopCompact de winnaar is in de categorie Buurtsupermarkt van het Jaar. De tweede plaats kwam deze keer toe aan Spar Veul in Hoogwoud, terwijl CoopCompact Van Bedaf in Achtmaal deze keer opnieuw het podium haalde met een derde plaats.

    Afdelingstitels
    Plus Benders werd gekozen tot Beste AGF-afdeling. AH Banus en AH Koornneef legden ieder beslag op drie afdelingstitels, terwijl Jumbo Hilversum bij vlees- en vleeswaren de hoofdprijs in de wacht sleepte. Jumbo Euroborg heeft de beste wijnafdeling en het beste biologische assortiment. De prijs voor het beste personeelsbeleid ging naar Plus Ton Hens in Best, terwijl AH Banus ook nog de stimuleringspirjs Schoonste Supermarkt van Nederland ontving.

    Bron: www.distrifood.nl

    Focusplaza feliciteert alle finalisten in de verkiezing Supermarkt van het Jaar 2012  06-01-2012

    Het was een spannende ochtend voor alle deelnemers aan de verkiezing Supermarkt en Buurtsupermarkt van het Jaar 2012. De finalisten werden namelijk persoonlijk door de provincieambassadeurs bezocht en kregen uit handen van hen een oorkonde en grote beker uitgereikt. Naast de twaalf provinciewinnaars heeft de jury ook drie wildcards uitgereikt en tezamen strijden zij om de felbegeerde titel Supermarkt van het Jaar 2012. Ook de vijf winnende buurtsupers konden op een bezoek van de provincieambassadeurs rekenen en maken zich op voor de spannende finale.

    Per provincie zijn de deelnemers de afgelopen weken beoordeeld door een consumenten-, een vak- en een ondernemersjury. De finalisten worden nu nog driemaal beoordeeld. Zij krijgen bezoek van de provincieambassadeurs, een topjury en een specialist in personeelsbeleid. Tijdens de grote finalemiddag op dinsdag 27 maart wordt bekend wie zich de ‘Supermarkt van het Jaar 2012' en ‘Buurtsupermarkt van het Jaar 2012' mag noemen.

    Speciale felicitaties gaan uit naar Focusplaza-lid en PLUS-ondernemer Geert Benders. Zijn PLUS in Venlo is gekroond tot winnaar van de provincie Limburg. We wensen Geert veel succes tijdens het verdere verloop van de verkiezing.

    Hieronder volgt een overzicht van de finalisten.

    Supermarkt Plaats Provincie
    C1000 Vinke Westerbork Drenthe
    Albert Heijn Perkwijk Almere Flevoland
    C1000 Nanne van der Schaaf Dokkum Friesland
    Albert Heijn Konst Nijkerk Gelderland
    Jumbo Euroborg Groningen Groningen
    Plus Benders Venlo Limburg
    Plus Ton Henst BV Best Noord-Brabant
    Jumbo Hilversum Hilversum Noord-Holland
    Plus Huls v/d Nieuwboer Borne Overijssel
    Hoogvliet Woudenberg Woudenberg Utrecht
    Plus Lohman Breskens Zeeland
    AH Koornneef Westland Naaldwijk Naaldwijk Zuid-Holland

    Wild Card winnaars:

    Albert Heijn Banus Appingedam Groningen
    Plus Rijsemus Asten Noord-Brabant
    Albert Heijn Hans Geveling Vleuterweide BV Vleuten Utrecht

    Finalisten Buurtsupermarkt van het Jaar:

    CoopCompact Oldengarm Coevorden Drenthe
    Spar Boonstra Dokkum Friesland
    CoopCompact Van Bedaf Achtmaal Noord-Brabant
    Spar Veul Hoogwoud Noord-Holland
    Spar Kleis Diepenheim Diepenheim Overijssel

    Doe eens minder normaal man  19-10-2011

    door Gerrit Grievink
    NIEUWVEEN - Braille op levensmiddelenverpakkingen. Dat zie je niet zo vaak. Toen The Co-operative in Groot-Brittannië haar huismerken voorzag van het voelbare schrift voor blinden maakten ze dit wereldkundig. En iedereen tot ver over de landsgrenzen sprak er vervolgens vol enthousiasme over. Het idee was niet nieuw, maar door het nadrukkelijk te communiceren kreeg de keten enorm veel aandacht en goodwill.

    The Co-operative luistert naar de signalen uit de maatschappij en naar haar klanten. En daar maken ze geen geheim van. Maatregelen op het gebied van duurzaamheid, milieu en diervriendelijkheid worden uitvoerig gedeeld met de klant. Overal in de winkel krijgt de klant informatie over de manier waarop The Co-operative consumentenwensen doorvertaalt in assortiment en service. ‘Be good and tell it' is een bekende Britse uitdrukking en dat doen ze bij deze coöperatieve winkelketen dan ook maar al te graag. In Nederland vinden we dat bescheidenheid de mens siert en daarom zijn we waarschijnlijk veel minder uitbundig in de communicatie met de klant. Onder het motto ‘doe maar normaal' verzuimen we om de klant te laten zien dat we het beste voor hebben met onze aarde en weloverwogen keuzes maken.

      

    Story-telling
    En toch kan juist een stukje ‘story-telling' het gewenste onderscheid creëren. Vertel uw klanten waar de producten vandaan komen, welke keuzes u maakt en waar de winkel voor staat. In The Co-operative winkel die ik onlangs in Manchester bezocht, werd de klant op alle mogelijke manieren gerustgesteld. ‘Als u hier koopt, ben u verantwoord bezig. U bent goed voor uzelf, uw gezin, maar ook voor de samenleving. Want onze vis is duurzaam gekweekt, onze koffie is nier door kinderhandjes gegaan en een deel van onze winst steken we in duurzaamheidsprojecten. Oh ja, en we ondersteunen natuurlijk ook de Britse boeren.'

    Kunst
    Dat is precies wat de kritische consument vandaag de dag wil horen. Als burger wil ze haar verantwoordelijkheid nemen voor het milieu en als consument wil ze tegelijkertijd gewoon lekker snel en betaalbaar boodschappen doen. En dat is wat The Co-operative tot kunst heeft verheven. Geen geitenwollensokkenwinkel waar medewerkers op sandalen de klant een schuldgevoel aanpraten, maar een moderne eigentijdse supermarkt die gemak, gezondheid en genieten hoog in het vaandel heeft staan. Maar wel vanuit een coöperatieve filosofie, en dat zullen de klanten weten óók.

    Gerrit Grievink, algemeen directeur van Focusplaza, schrijft maandelijks de column ‘FocusJe 'in het vakblad Levensmiddelenkrant. Deze rubriek belicht bijzondere retailontwikkelingen in het buitenland. Samen met merkartikelfabrikanten en retailers bezoekt en analyseert Grievink jaarlijks meer dan 300 winkels in binnen- en buitenland.

    Video en verslag Focus op Duurzaamheid nu online!  14-07-2011


     

    Duurzaamheid kent vele gezichten en is ook volop aanwezig voor en achter de schermen op de winkelvloer. Maar lokale initiatieven van supermarkten krijgen vaak niet de aandacht en waardering die zij verdienen. Daarom is Focusplaza in samenwerking met het bestuur Supermarkt van het Jaar (Reed Business en CBL), People 4 Earth en Wellbewust in 2011 gestart met een stimulering van de lokale prestaties van supermarkten op het gebied van duurzaamheid. Niet als onderdeel van de verkiezing Supermarkt van het Jaar maar als een aparte activiteit in het tussenliggende jaar. Deze prijs is speciaal bedoeld voor supermarkten en wil lokale initiatieven op het gebied van duurzaamheid belonen en zichtbaar maken voor een breed publiek.  De Stimuleringsprijs Focus op Duurzaamheid is nadrukkelijk geen prijs voor de meest duurzame winkel of beste winkelformule, maar eerder een waardering voor de prestaties van individuele supermarktmanagers of ondernemers die in hun lokale markt een optimale invulling geven aan duurzaamheid.

    Lees hier verder...

     

    Inspiratiemagazine nu ook online te lezen!  09-02-2009

    Het Focusplaza Inspiratiemagazine, uitgegeven tijdens de jubileumdag 'A Brand New Day - 10 jaar Focusplaza', is nu ook online te lezen. Het magazine is gemaakt naar aanleiding van een inspiratie-enquête gehouden onder de leden van Focusplaza. Inspiratie was het thema van de jubileumdag en is een belangrijk aspect bij alle activiteiten van Focusplaza. Het magazine is een kist vol inspirerend gereedschap om met een andere blik naar de toekomst te kunnen kijken.

    Kijk, lees en ontdek nieuwe wegen om in de boeiende retailwereld je vleugels uit te slaan!

    Klik HIER om het Inspiratiemagazine online door te bladeren.

    Share |
    Created by doit Online
    Disclaimer | Algemene voorwaarden